Geflatteerde nederlaag Wilsum tegen effectiever Zalk

Mannen, 1, Groep 1 004

18 augustus 2015 19:00

Brink, G. van den

Dinsdagavond stond de wedstrijd tussen Zalk en Wilsum op het programma, in het kader van het bekertoernooi. De oranjehemden, die dit seizoen onder leiding staan van Maikel Hondebrink, maakten met name in de eerste helft een sterke indruk en kwamen ook verdiend op voorsprong via Henri vd Wetering. Maar waar Wilsum uit de vele kansen tot 2 doelpunten kwam, daar waren de gastheren een stuk effectiever. Derhalve verloor Wilsum geflatteerd met 5-2 van Zalk.

Vandaag speelde Wilsum zijn derde wedstrijd in de voorbereiding op het nieuwe voetbalseizoen. Na nederlagen tegen Tollebeek en SVN'69, wilde Wilsum vandaag graag de eerste overwinning boeken. Om dit tegen Zalk te doen maakt het natuurlijk alleen maar mooier. Aan de andere kant zit Wilsum echt nog in de opbouwfase en zo werd deze wedstrijd ook gebruikt; om weer een stukje wijzer te worden over wat de sterkste opstelling is voor Wilsum. De laatste keer dat beide ploegen elkaar ontmoetten, in april van dit jaar, was Wilsum met 1-0 te sterk en dus wilde de thuisploeg zich graag revancheren. Zo stonden 2 gemotiveerde ploegen aan de aftrap. Wilsum startte met Ramon vd Wetering als goalie. Demian Bos, John Veenstra, Patrick Plette en Johnny de Velde-Harsenhorst vormden de defensie. Het middenveld bestond uit Arjen Boeve, Gert Jan Sollie en Jan van Spijker. Harmen Siedsma was de spits en werd geflankeerd door Jurre Heldoorn en Henri vd Wetering.

In de openingsfase was Wilsum duidelijk de sterkste ploeg. Men probeerde van achteruit op te bouwen en dit lukte alleraardigst. Zo ontstonden er al vroeg in de wedstrijd een aantal mogelijkheden voor Wilsum, maar gescoord werd er nog niet. Dit gebeurde na zo'n 20 minuten spelen. Na balverlies van Zalk schakelde Wilsum razendsnel om. Jan van Spijker stuurde Harmen Siedsma de diepte in, vervolgens trok Siedsma de bal voor en volleerde Henri vd Wetering de bal prachtig in het doel: 0-1. Op dat moment een dikverdiende voorsprong. Na de 0-1 had Wilsum de voorsprong uit kunnen en misschien wel uit moeten breiden. Na een lange bal van achteruit controleerde Jurre Heldoorn de bal fantastisch, maar zijn lob was vervolgens een eenvoudige prooi voor de doelman van Zalk. Aan de andere kant kon Zalk nauwelijks gevaarlijk worden, totdat Wilsum hen de helpende hand toestak. Arjen Boeve leed slordig balverlies op het middenveld, hierdoor stond Wilsum nog niet gegroepeerd en kon Zalk dankbaar gebruik maken van de ruimte: 1-1. Een paar minuten later stond het zelfs 3-1. Eerst werd van achteruit de crosspass gegeven op de linksbuiten van Zalk, zijn voorzet kon van dichtbij simpel worden binnen gewerkt: 2-1. Vervolgens werd een vrije trap voor de goal geslingerd en in geknikt: 3-1. Zo sterk spelen en toch 3-1 achterstaan.

In de rust complimenteerde Hondebrink zijn mannen met het vertoonde spel. Er werd prima gevoetbald en Wilsum liet een paar mooie aanvallen zien. Wel had Wilsum het laatste kwartier wat meer moeite om op te bouwen, omdat Zalk eerder druk zette. De trainer gaf aan hoe dit opgelost kon worden. Zo ging Wilsum vol goede moed het tweede bedrijf in. Overigens was Wiljan van Zuthem in het veld gekomen voor Jan van Spijker. Na een wat weifelend begin van de tweede helft aan Wilsumse kant, pakten de oranjehemden weer meer en meer het initiatief. Al vroeg in de tweede helft had Wilsum tot twee keer toe terug kunnen komen in het duel, maar Jurre Heldoorn had het vizier helaas niet op scherp staan. Uiteindelijk viel de 3-2 zo'n 25 minuten voor tijd. Wiljan van Zuthem stuurde met een prachtige steekpass Henri vd Wetering weg, na goed doorzetten kon Henri aantekenen voor zijn tweede goal van de avond en bracht hij Wilsum terug in het duel: 3-2. Na de 3-2 kreeg Wilsum een dot van een kans op de gelijkmaker. Opnieuw was het Wiljan van Zuthem die een prachtige steekpass in huis had op de net ingevallen Robin Mijnheer, maar één op één met de doelman van Zalk kwam laatstgenoemde als winnaar uit de strijd. In het laatste kwartier raakte het pijpje leeg bij de meeste spelers van Wilsum en kon Zalk het duel beslissen. Patrick Plette had de bal buiten het veld moeten werken, maar deed dit niet en zag hoe de linksbuiten hem de bal afsnoepte. De voorzet was uitstekend en kon zo worden binnen gewerkt: 4-2 en de beslissing in het duel. In de slotminuut werd het zelfs nog 5-2. De linksbuiten van Zalk, die al 2 assists op zijn naam had staan, schoot de bal van een meter of 25 in de hoek, Ramon vd Wetering was kansloos: 5-2. Even later floot de scheidsrechter voor het einde van dit bekerduel.

Een vervelende nederlaag voor Wilsum, maar reden om te wanhopen is er zeker nog niet. De oranjehemden hadden grote delen van de wedstrijd het initiatief en er werd heel aardig gevoetbald, maar Wilsum ging niet effectief om met de kansen en gaf sommige doelpunten te makkelijk weg. Als men dit kan verbeteren, kunnen er dit seizoen nog veel mooie dingen gebeuren bij Wilsum.

Aanstaande zaterdag staat er opnieuw een bekerduel op het programma. In eigen huis neemt Wilsum het dan op tegen VIOS Vaassen. De ploeg uit Vaassen werd vorig jaar heel knap 5e in de tweede klasse en startte hun bekercampagne met een 2-8 overwinning op Heerde. Wilsum kan wat dat betreft de borst dus natmaken. Tot op of langs het veld!