Lid van Verdienste

Lid van verdienste v.v. Wilsum

Het is voor de v.v. Wilsum belangrijk dat leden zich (vrijwillig) inzetten voor diverse werkzaamheden bij onze vereniging. Immers: ‘vele handen maken licht werk’. Als blijk van waardering kunnen vrijwilligers in aanmerking komen voor de titel ‘Lid van Verdienste’. Lid van Verdienste word je niet zomaar, daar moet is een bijzondere prestatie voor nodig. Om deze bijzondere prestatie objectief te boordelen zijn er duidelijke criteria opgesteld waaraan een Lid van Verdienste moet voldoen:

• De kandidaat is lid van de v.v. Wilsum.
  • De kandidaat is minimaal 15 jaar actief als onbezoldigd vrijwilliger en/ of bestuurslid. Hierbij wordt het ontvangen van maximaal de standaard vrijwilligersvergoeding beschouwd als onbezoldigd. (Een seizoen telt voor 2 jaar.)
  • De kandidaat is actief (geweest) als vrijwilliger in bestuur, commissies, groepen en/ of de supportersvereniging en/ of de kandidaat is actief (geweest) als vrijwilliger in een incidenteel bijzonder project of traject met een grote betekenis voor de vereniging.
  • De kandidaat heeft op het moment van toekenning geen bestuursfunctie.

De procedure voor benoeming tot Lid van Verdienste ziet er als volgt uit:

1. Een voordracht voor een benoeming tot Lid van Verdienste moet schriftelijk worden ingediend bij het bestuur en kan door elk lid van de vereniging worden gedaan. De voordracht moet zijn voorzien van duidelijke en objectieve argumenten.
  2. Jaarlijks beoordeelt het bestuur de ingediende voordrachten in de bestuursvergadering van oktober. Het bestuur beoordeelt dan of de voorgestelde kandidaat aan de gestelde voorwaarden voldoet; ook wordt nagegaan of er geen bezwaren bestaan tegen het voorstel.
  3. Als het bestuur het voorstel afwijst, wordt dit in de notulen van de bestuursvergadering vastgelegd. De indiener van het voorstel wordt schriftelijk geïnformeerd over de afwijzing.
  4. Als het bestuur akkoord gaat met het voorstel, wordt dit in de notulen van de bestuursvergadering vastgelegd. Vervolgens wordt aan de kandidaat gevraagd of hij/ zij benoemd wil worden tot Lid van Verdienste. Wanneer een kandidaat niet benoemd wil worden, wordt dit vastgelegd in de notulen van de volgende bestuursvergadering.
  5. De benoeming tot Lid van Verdienste vindt plaats tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van de v.v. Wilsum.

Daarnaast zijn er enkele bijzondere bepalingen:

• Een kandidaat Lid van Verdienste moet van onbesproken gedrag zijn en mag de vereniging nooit in diskrediet hebben gebracht.
  • Wanneer een lid geroyeerd wordt door het bestuur, vervalt de titel Lid van Verdienste.

Daar waar deze procedure en de statuten van de v.v. Wilsum niet in voorzien, beslist het bestuur.