Wilsum ook onderuit tegen Zwolsche Boys

Zwolsche Boys 1

12 maart 2016 14:30

Zwakenberg, H.T.M.

Wilsum heeft voor de vierde keer op rij verloren. Op het eigen sportpark was Zwolsche Boys met 0-3 te sterk. Beide ploegen hielden elkaar goed in evenwicht, maar na de 0-1 voorsprong voor de Zwollenaren knakte er iets bij Wilsum en zodoende kon de ploeg uit Zwolle uitlopen naar een 0-3 overwinning.  Door deze nederlaag blijft Wilsum in de onderste regionen van de 4e klasse C verkeren.

Na de nederlaag van vorige week tegen Swift heerste er toch optimisme binnen de selectie van Wilsum. Ondanks de nederlaag stond Wilsum defensief een stuk sterker. Dit gaf het nodige vertrouwen voor het duel van vandaag. Het basiselftal bleef intact, dus Gerhard Bolt startte opnieuw op doel. Robin Mijnheer, John Veenstra, Patrick Plette en Erik Barneveld vormden de achterhoede. Arjen Boeve, Alwin vd Wetering en Jan van Spijker waren de middenvelders en de driemans voorhoede bestond uit Henri vd Wetering, Harmen Siedsma en Gert Jan Sollie. Reservekeeper Julian Plette, Wim van Spijker, Dennis vd Wetering en Jurre Heldoorn namen plaats op de bank. Vooraf had Wilsum afgesproken om het veld compact te houden om zo defensief een zekere indruk te maken. Het gevaar aan Wilsum zijde moest met name van de flanken komen.

Op een moeilijk bespeelbaar veld was het van meet af aan een gelijk opgaand duel. Wilsum stond goed opgesteld en hield het veld compact. Hierdoor konden de Zwolsche Boys moeilijk tot doelgevaar komen. Wilsum wilde met name gevaarlijk worden via de buitenspelers, maar dikwijls was de pass om beide buitenspelers ondermaats, waardoor men nauwelijks gevaar kon stichten. Verdedigend stond het goed voor Wilsum en zo ontspon zich een weinig verheffende wedstrijd. Bij beide ploegen ging veel mis, mede door toedoen van het veld. Al na een paar minuten kregen de gasten een eerste tegenslag te verwerken; de captain moest de strijd staken en dus moest men al snel noodgedwongen wisselen. Pas na een half uur spelen ontstond de eerste aardige mogelijkheid van de wedstrijd. De Zwolsche Boys braken uit via de rechterkant, de voorzet kon bij de eerste paal worden aangetikt, maar verdween over het doel van Gerhard Bolt. Aan de andere kant stichtte Wilsum alleen gevaar met enkele dode spelsituaties, maar veel kregen beide doelmannen niet te doen. Zo werd de ruststand, logischerwijs, met 0-0 bereikt.

Tijdens de theepauze gaf trainer Maikel Hondebrink aan dat Wilsum organisatorisch uitstekend stond. Wel moesten de oranjehemden proberen om de bal eerder naar de andere kant te openen, omdat daar de ruimte lag. Wilsum begon sterk aan de tweede helft. De Zwollenaren werden naar achter geduwd, maar tot heel grote kansen leidde dit nog niet. De eerste grote kans voor Wilsum ontstond na een uur spelen. Na een lange bal van Patrick Plette verlengde Gert Jan Sollie de bal knap met zijn hoofd. De bal kwam voor de voeten van Harmen Siedsma, maar de spits van Wilsum kon de bal net te weinig hoogte meegeven om de bal over de doelman te lobben en dus kon laatstgenoemde de bal simpel uit de lucht plukken. Enkele minuten later was het aan de andere kant wel raak. Een vrije trap vanaf een meter of 30 leek houdbaar, maar verdween toch over de doellijn: 0-1. Achteraf gezien zou de gemiste kans van Siedsma en dit tegendoelpunt het breekpunt zijn in de wedstrijd. Bij Wilsum knakte er iets. Waar de Wilsummers normaal gesproken als hecht collectief opereren, daar gebeurde dat nu totaal niet. Verwijten klonken over en weer en zo haalde Wilsum zichzelf uit het spel.

Na de achterstand maakte Jurre Heldoorn na enkele weken van blessureleed zijn rentree. Hij verving Harmen Siedsma. Maar Wilsums topscorer kon het verschil ook niet maken. Tien minuten na de achterstand werd de marge verdubbeld. Een voorzet vanaf de rechterkant werd door de Wilsummer achterhoede niet goed verwerkt en dus plofte de bal voor de voeten van de linksbuiten die vervolgens binnen schoot: 0-2. Wilsum ging na deze treffer nog meer risico nemen om nog terug te komen in het duel. John Veenstra beproefde het geluk met een afstandsschot, maar zijn inzet verdween over het doel. Ook invaller Wim van Spijker probeerde de spanning terug te brengen in het duel, maar zijn vrije trap belandde in de muur. Aan de hand van invaller Dennis vd Wetering, die sterk inviel, werd Wilsum nog een keer gevaarlijk via Gert Jan Sollie, maar ook ditmaal leverde dit niet de aansluitingstreffer op. Aan de andere kant counterden de Boys naar 0-3.

Wilsum nam meer en meer risico en dus gaf men steeds meer ruimte weg, hier profiteerden de Boys van. Met een steekpass werd de linksbuiten weggestuurd, hij liet vervolgens doelman Bolt kansloos in de korte hoek: 0-3. Niet veel later klonk het eindsignaal. Een ietwat geflatteerde nederlaag, maar de vierde nederlaag op rij is een feit. De ploegen in het linkerrijtje raken steeds meer uit het vizier van Wilsum.
Volgende week reist Wilsum af naar Wijthmen om daar te proberen weer eens 3 punten te pakken. Hopelijk kan Wilsum de negatieve reeks doorbreken en de weg omhoog weer inzetten.