Wilsum start seizoen met nederlaag

HTC 1

5 september 2015 14:30

Wildeboer, J.

Wilsum is in het eerste competitieduel meteen onderuit gegaan; in Zwolle was HTC met 2-1 te sterk. Na een zwakke eerste helft, waarin HTC de vele kansen niet wist te benutten, speelde Wilsum een betere tweede helft. Juist in het tweede bedrijf wisten de gasten keeper Ramon vd Wetering wel te passeren. Jurre Heldoorn maakte nog gelijk, maar een prachtig doelpunt, een kwartier voor tijd, bepaalde de eindstand op 2-1.

Eindelijk kon het dan echt beginnen! Vandaag werd er eindelijk om het ‘echie‘ gespeeld. Wilsum startte vandaag met Ramon vd Wetering in het doel. Hij heeft de voorkeur gekregen boven Gerhard Bolt. Robin Mijnheer, John Veenstra, Patrick Plette en Johnny de Velde Harsenhorst vormden de achterhoede. Gert Jan Sollie, de nieuwe captain van Wilsum, startte met Arjen Boeve en Alwin vd Wetering op het middenveld. Harmen Siedsma was de diepe spits en werd geflankeerd door Henri vd Wetering en Jurre Heldoorn. Bij afwezigheid van Wiljan van Zuthem, Demian Bos en Erik Barneveld zaten Jan van Spijker, Bernard van der Kamp en Diederik Folkers op de bank.

Wilsum is de gehele voorbereiding al bezig om van achteruit op te bouwen. Afgelopen dinsdag, in de met 1-0 gewonnen oefenwedstrijd tegen Emst, ging dit zeer aardig. Maar vandaag was de ploeg van trainer Maikel Hondebrink niet bij machte om met vlot combinatiespel de weg naar het doel van HTC te vinden. De thuisploeg wachtte af en wilde toeslaan in de omschakeling. Na een aantal minuten braken de gastheren al gevaarlijk uit, maar Ramon vd Wetering redde knap op een inzet vanaf de rand van het strafschopgebied. Enkele minuten later volgde de volgende kans, maar de snelle linksbuiten van HTC stuitte op Ramon vd Wetering. Wilsums doelman, die na een jaar blessureleed weer helemaal terug is, hield zijn ploeg in de beginfase op de been. Wilsum kon hier weinig tegenover stellen. Het meest gevaarlijk was Gert Jan Sollie nog, maar zijn vrije trap was een prooi voor de doelman van HTC. Na 20 minuten spelen moest Maikel Hondebrink al noodgedwongen wisselen. Na een overtreding op Henri vd Wetering raakte de kersverse vader geblesseerd. Jan van Spijker was zijn vervanger. Hij ging in de spits spelen en Harmen Siedsma verkaste naar de buitenkant. Na deze wissel bleef het wedstrijdbeeld hetzelfde. Wilsum hanteerde veelvuldig de lange bal en HTC loerde op de counter. Na een half uur spelen kregen de gasten opnieuw een grote kans. Robin Mijnheer tastte mis bij een lange bal, maar zag, tot grote opluchting, dat opnieuw Ramon vd Wetering als winnaar uit de strijd kwam. De laatste minuten van de eerste helft nam Wilsum geen risico. De ploeg zat niet goed in de wedstrijd, maar wist toch de rust met een 0-0 tussenstand te behalen.

In de rust zette Maikel Hondebrink zijn ploeg anders neer. Wilsum ging meer inzakken bij balbezit van HTC en tegelijkertijd moest er van achteruit meer worden opgebouwd.

Alle goede bedoelingen ten spijt, vlak na de hervatting kwam HTC alsnog op voorsprong. Na een voorzet vanaf de linkerkant werd er nogal apathisch gereageerd door de Wilsumse defensie, de middenvelder van HTC profiteerde dankbaar en volleerde het leder knap in het doel: 1-0. Na de voorsprong van de gasten ging Wilsum op zoek naar de gelijkmaker, maar echt gevaarlijk wist de ploeg niet te worden. Dat het 1-1 werd was dan ook met name te danken aan de zwakke doelman van HTC. Jurre Heldoorn slingerde vanaf de linkerkant de bal het strafschopgebied in. De bal leek ongevaarlijk, maar de doelman van HTC wilde de bal niet opvangen in de handen, maar de bal in een keer wegschieten. Dit ging volledig mis en daardoor hobbelde de bal in het lege doel: 1-1. Een zeer gelukkige treffer voor Wilsum. Na dit doelpunt zette Wilsum aan en ging het op jacht naar de 1-2. Echt grote kansen werden er niet gecreëerd, maar Wilsum was op dat moment wel de meest dreigende ploeg. Met nog een half uur te spelen werd Bernard van der Kamp in de ploeg gebracht, hij verving Alwin vd Wetering. Met Van der Kamp in de ploeg ging Wilsum op jacht naar de overwinning, maar het kreeg de deksel op de neus. Met nog een kwartier te spelen nam HTC opnieuw de voorsprong. Een prachtig schot vanaf zo‘n 25 meter belandde via de binnenkant van de paal in het doel: 2-1. In het laatste kwartier ging Wilsum nog met man en macht op zoek naar de verdiende gelijkmaker. Harmen Siedsma werd naast Jan van Spijker in de spits geposteerd en Patrick Plette schoof door naar het middenveld. Een aantal kleine mogelijkheden werden wel gecreëerd, maar Jurre Heldoorn stuitte met zijn vrije trap op de doelman en Arjen Boeve schoot vanaf een meter of 15 over het doel van HTC. Aan de andere kant had HTC het duel moeten beslissen, maar opnieuw redde doelman Ramon vd Wetering knap en kon Gert Jan Sollie de bal vlak voor de lijn wegwerken. In de absolute slotfase kreeg Wilsum nog een mogelijkheid met een vrije trap. Johnny de Velde Harsenhorst wist de bal echter helaas niet laag te houden en knalde de bal hoog over. De scheidsrechter floot hierna meteen voor het einde: 2-1.

Een vervelende nederlaag voor Wilsum. Een punt was wel verdiend geweest, maar de ploeg van trainer Maikel Hondebrink speelde zeker niet best. Het mooie aan voetbal is dat er altijd een nieuwe wedstrijd volgt. Volgende week speelt Wilsum thuis tegen Reaal Dronten. De Drontenaren begonnen, evenals Wilsum, met een nederlaag. Titelkandidaat Olympia ‘28 was met 1-5 te sterk. Wilsum wil zich graag revancheren voor de nederlaag van vandaag en dat zal moeten gebeuren tegen Reaal Dronten. Hopelijk tot dan!