Wilsum in extremis naast Oene

Oene 1

14 februari 2015 14:30

Wilsum heeft afgelopen zaterdag in een vriendschappelijk duel met 2-2 gelijk gespeeld tegen derdeklasser Oene. De gasten namen een 2-0 voorsprong, maar via 2 doelpunten van Jurre Heldoorn wist Wilsum toch nog een goed resultaat te behalen.

Wilsum startte dit duel met Gerhard Bolt in de goal, de andere verdedigers waren Robin Mijnheer, John Veenstra, Johnny de Velde Harsenhorst en Erik Barneveld. Het middenveld bestond uit Jurre Heldoorn, captain Gert Jan Sollie en Alwin vd Wetering. Harmen Siedsma stond in de spits en werd geflankeerd door René Dorgelo en Henri vd Wetering. Jan van Spijker en Machiel Kanis waren de wisselspelers. Een selectie van 13 man dus, omdat Wilsum wederom met een aantal blessures kampt.

In de beginfase waren de gasten duidelijk beter. De bal ging goed rond en op het middenveld werd vaak de vrije man gevonden. Van daaruit konden de gasten veel aanvallen opzetten richting het doel van Gerhard Bolt, maar in het eerste kwartier werd er nog niet gescoord. De eerste echt grote kans van de wedstrijd was voor Wilsum. Na slordig balverlies bij Oene schakelde Wilsum snel om. Harmen Siedsma stuurde René Dorgelo weg, hij ging voor eigen succes waar de bal breed op de vrijstaande Henri vd Wetering wellicht een betere optie was geweest. Het schot van René ging net voorlangs. Enkele minuten later was het aan de andere kant wel raak. De spits van Oene werd weggestuurd en liet Bolt vervolgens kansloos met een geplaatst schot: 0-1. Op dat moment een verdiende voorsprong voor de gasten. Enkele minuten na het tegendoelpunt moest trainer Jan Stoffer noodgedwongen wisselen. Alwin vd Wetering leek zijn enkel te verdraaien en moest met een beste bult op zijn enkel het veld verlaten. Machiel Kanis was zijn vervanger. Ook na de wissel bleven de gasten de betere ploeg. Wilsum kwam er af en toe via een counter wel uit, maar echt gevaarlijk kon het niet worden. Aan de andere kant was Oene een stuk dreigender en 5 minuten voor  de rust kwam de ploeg op 0-2. Een voorzet vanaf de zijkant werd richting doel gekopt. Vervolgens wist doelman Gerhard Bolt de bal niet over het doel te tikken, maar belandde hij, maar ook de bal in het doel. Een foutje van de doelman en de 0-2 was een feit. Vervolgens gebeurde er nog vrij weinig en werd de rust bereikt met een verdiende 0-2 voorsprong voor de gasten.

Het begin van de tweede helft toonde veel overeenkomsten met het grootste gedeelte van de eerste helft. Oene had de bal en Wilsum kon niet echt gevaarlijk worden. De gasten kregen een paar kleine kansjes op 0-3, maar plots was het aan de andere kant raak. Harmen Siedsma bediende Jurre Heldoorn, het 18 jarige talent schoot vervolgens hard en droog raak: 1-2 en Wilsum was weer terug in de wedstrijd. Ook na de 1-2 bleven de gasten beter al werd het spel wel steeds slordiger. Toch had Oene het duel in het slot moeten gooien, maar doelman Gerhard Bolt herstelde zijn fout met een tweetal uitstekende reddingen. Met nog een kwartier te spelen kwam Jan van Spijker nog in het veld voor Robin Mijnheer. Met nog tien minuten te spelen kreeg Wilsum de kans op 2-2, maar Harmen Siedsma tikte de bal te ver om de doelman heen en wist vanuit een moeilijke hoek niet te scoren. Het duel leek in een 1-2 eindstand te eindigen, maar geklungel in de defensie van Oene bracht hier verandering in. Henri vd Wetering kon de bal oppikken en met een voorzet stelde hij Jurre Heldoorn in staat om de 2-2 in het lege doel te tikken. Na 2 minuten blessuretijd vond de prima leidende scheidsrechter Maat het genoeg en floot hij af: 2-2. Een knappe prestatie van Wilsum doordat het zich na een 0-2 achterstand knap terug knokte tot 2-2.

Volgende week mag Wilsum (eindelijk) weer aan de bak in de competitie. Op sportpark De Wijde Blik ontvangen de oranjehemden nummer 2 Reaal Dronten.  Hopelijk tot dan!