Wilsum opent 2015 met een overwinning

Nagele 1

10 januari 2015 14:30

Wilsum startte 2015 in de voorbereiding op de tweede seizoenhelft met een 2-1 overwinning op Nagele op een winderig sportpark De Wijde Blik. Door de stormachtige westenwind, die ongehinderd over het kunstgras haar ding kon doen,  was het moeilijk voor beide teams uit te voeren wat wellicht vooraf in de kleedkamers afgesproken was.

Nagele, spelend tegen de wind in de eerste helft, leek hier het beste mee om te gaan in de begin fase en had de eerste 30 minuten dan ook een overwicht op Wilsum. Coach Stoffer van Wilsum had gekozen voor een 1-4-4-2 systeem verwachtend hiermee het beste de tegenstander en de omstandigheden te kunnen bestrijden. Het leek echter of Wilsum moeite had met de veldbezetting hierdoor waardoor het geheel wat onsamenhangend en mat over kwam, daardoor het betere van het spel aan Nagele latend zonder dat deze echter grote kansen wist te creëren anders dan wat voorzetten die door de wind onvoorspelbaar werden. Met name op het middenveld kon Wilsum geen grip krijgen op de tegenstander en wedstrijd. Veel passes kwamen niet aan en was er ook veel balverlies. Bij balbezit werden de spitsen Siedsma en Van Zuthem niet of nauwelijks bereikt waardoor de verdediging van Nagele redelijk eenvoudig overeind kon blijven. Verdedigend stond het goed bij Wilsum en werd er weinig weg gegeven.

Toch was het Wilsum die in de 32e minuut, onverwachts, op voorsprong kwam. Door slordig balverlies van Nagele kon Gertjan Sollie de bal oppikken halverwege de helft van de gasten uit de polder en Wiljam van Zuthem vrij voor de doelman van Nagele zetten die eenvoudig deze mogelijkheid verzilverde. Wellicht wat tegen de verhouding in maar deze spaarzame kans werd adequaat afgerond door Van Zuthem en Wilsum. Het leek alsof de wedstrijd na deze treffer meer op stoom kwam. Een minuut later was het Nagele wat uit een schot de lat wist te raken en zo een waarschuwing af leek te geven die enige minuten later leidde tot de 1-1. Een lange bal werd door de verdediging van Wilsum gemist waardoor de spits van Nagele ongehinderd keeper Bolt van Wilsum kon verschalken om zo binnen 5 minuten na de openingstreffer de 1-1 aan te tekenen. In de 41 minuut had Van Zuthem voor Wilsum de 2-1 op de schoen maar zijn inzet op een een 1 op 1 met de keeper van Nagele werd slecht ingeschoten waardoor beide teams gingen rusten met een 1-1 stand.

In de rust zette Stoffer bij Wilsum eea om. Zo kwam John Veenstra voor Harmen Siedsma en ging Wilsum met 3 spitsen spelen. Ondanks dat Wilsum de tweede helft tegen de wind in moest spelen hadden deze omzettingen als gevolg dat de veldbezetting beter was aan oranje kant en er meer controle over de wedstrijd kwam. Voetballend was Wilsum het tweede bedrijf de betere boven Nagele en waren de meeste en beste kansen voor Wilsum. Nagele wist het windvoordeel niet om te zetten in kansen en of druk op het doel van Wilsum, enkel bij het opbouwen bij een doeltrap zette Nagele druk waar Wilsum over het algemeen goed onder uit kon komen. Zo was het Rene Dorgelo van Wilsum die de tweede helft tot tweemaal toe de kans had Nagele op achterstand te zetten maar faalde hij in de afronding door voor open doel eenmaal de paal te raken en de tweede keer de bal tegen de doelman te schieten. uitgelezen mogelijkheden om de wedstrijd te beslissen in het voordeel van Wilsum. In de 82e minuut was het wederom Wijam van Zuthem die het net wist te vinden voor Wilsum. John Veenstra speelde in op de ingevallen Bernard van der Kamp die een prima pass op Rene Dorgelo gaf op links. Zijn voorzet werd goed binnen geschoten door Van Zuthum waardoor Wilsum op een 2-1 voorsprong kwam en deze niet meer in gevaar zag komen. Na 90 minuten floot de prima leidende scheidsrechter Van Wijnen uit Westenholte voor het einde van de wedstrijd. Wilsum en Nagele ontliepen elkaar niet veel waarbij Nagele de eerste helft het betere van het spel had en Wilsum de tweede helft en meer kansen wist te creëren.

Dinsdagavond 13 januari as speelt Wilsum om 19.30 thuis haar tweede oefenwedstrijd van 2015. Ens is dan de tegenstander. De wedstrijd zal onder leiding staan van scheidsrechter Barneveld.