Wilsum sluit laatste thuisduel af met nederlaag

HTC 1

2 mei 2015 14:30

Maat, H.J.

Wilsum heeft de laatste thuiswedstrijd van dit seizoen en tevens het laatste thuisduel van trainer Jan Stoffer met een nederlaag afgesloten. Op het eigen sportpark gingen de oranjehemden met 1-3 onderuit. In de eerste helft, toen Wilsum de betere ploeg was, nam HTC toch brutaal de 0-2 voorsprong. Harmen Siedsma zorgde voor de aansluitingstreffer. In de tweede helft speelde Wilsum zeer matig en liep HTC uit naar 1-3, waar een grote nederlaag zeker tot de mogelijkheden behoorde.

Voor de wedstrijd werd trainer Jan Stoffer middels een bloemetje bedankt voor bewezen diensten. De afgelopen 3 seizoenen was hij trainer van Wilsum. Stoffer koos vandaag voor Gerhard Bolt in het doel. De achterhoede werd gevormd door Machiel Kanis, Alwin vd Wetering, Erik Barneveld en Johnny de Velde Harsenhorst. Gert Jan Sollie, die bij afwezigheid van Jan van Spijker captain was, Jurre Heldoorn en René Dorgelo vormden het middenveld. Henri vd Wetering, Harmen Siedsma en Wiljan van Zuthem waren de aanvallers. Robin Mijnheer, die vandaag gepasseerd was, Bernard van der Kamp en Dennis vd Wetering namen plaats op de bank.

In de openingsfase lieten beide ploegen zien te willen voetballen. De bal werd niet domweg naar voren geschoten, maar er werd bewust gekozen om de bal rond te laten gaan. In de openingsfase leverde dit een kansrijk moment op voor Wilsum. Linksback Johnny de Velde Harsenhorst stuurde Henri vd Wetering weg, zijn voorzet kwam net niet bij Harmen Siedsma terecht. Na 10 minuten spelen was het aan de andere kant opeens raak. Een overtalsituatie werd uitgespeeld en van dichtbij binnen geschoten: 0-1. Na de plotselinge en onverwachte achterstand had Wilsum het even lastig. Enkele minuten later werd de voorsprong dan ook verdubbeld. Machiel Kanis hief buitenspel op en daardoor kon de aanvaller van HTC op Bolt afgaan, hij bleef rustig en schoof de bal beheerst binnen: 0-2. Wilsum speelde zeker niet onaardig, maar toch keek de ploeg tegen een 0-2 achterstand aan. Waar de voorsprong van HTC onverwachts was, daar mag dit ook worden gezegd van de aansluitingstreffer. Harmen Siedsma kon de bal in het strafschopgebied, na een voorzet van Erik Barneveld, controleren en verschalkte de doelman met een fraaie lob: 1-2. In de laatste 10 minuten van de eerste helft zette Wilsum nog aan. Henri vd Wetering, die in de eerste helft zeer dreigend was, ontsnapte wederom aan de linkerkant. Zijn voorzet kon door de doelman worden aangeraakt en kon net niet worden ingeschoten door Wiljan van Zuthem. Na deze actie klonk het rustsignaal.

Na 2(!) minuten spelen volgde een opmerkelijk incident; HTC ging wisselen. De gewisselde speler ging gefrustreerd, maar vooral vol verbazing, van het veld. Waar Wilsum in de eerste helft, ondanks de achterstand, de bovenliggende partij was, daar was dit in de tweede helft volledig anders. HTC vocht voor elke meter, waar dit bij Wilsum bij sommige spelers absoluut niet het geval was. Het was dan niet ook verwonderlijk dat HTC uitliep naar een 1-3 voorsprong. Doelman Bolt, een van de uitblinkers aan de kant van Wilsum, twijfelde bij een lange bal. Hij kwam hierdoor net te laat waardoor de bal simpel breed werd gelegd en in een leeg doel kon worden getikt: 1-3. Na deze uitbreiding van de voorsprong zakte bij Wilsum de moed in de schoenen. Robin Mijnheer en Bernard van der Kamp vervingen René Dorgelo en Johnny de Velde Harsenhorst, maar ook zij konden het verschil niet maken. Sterker nog, HTC had een veel grotere voorsprong kunnen nemen. Zo vergat Jurre Heldoorn met zijn man mee te lopen en had de middenvelder van HTC de bal voor het intikken, maar schoot hij van dichtbij over. Even later redde Bolt nog knap op een inzet van dichtbij. Wilsum kreeg nog wel een kansje, maar een volley van Jurre Heldoorn werd geblokkeerd. Ook de supporters langs de kant, die heerlijk genoten van het zonnetje, zagen dat Wilsum niet bij machte was om nog terug te keren in het duel. HTC wachtte op de fouten bij Wilsum en loerde op de counter. In het laatste kwartier leverde dit de gasten nog enkele kansen op, maar ook die werden niet benut. Na 90 minuten klonk het eindsignaal: 1-3.

Helaas wist Wilsum het laatste thuisduel van dit seizoen niet winnend af te sluiten. Door de overwinning van HTC geven de Zwollenaren de laatste plek over aan Wijthmen. Wilsum speelt volgende week het laatste competitieduel in Wapenveld tegen nummer 3 WZC Wapenveld. Dit wordt de afscheidswedstrijd van trainer Jan Stoffer. Na 3 seizoenen verruild hij Wilsum voor VSCO. Hopelijk weet Wilsum het seizoen met 3 punten af te sluiten. Tot dan!