Minieme maar verdiende nederlaag Wilsum

Swift '64 1

25 april 2015 14:30

Vos, S.

Wilsum heeft afgelopen zaterdag de punten niet in eigen huis kunnen houden. Op het eigen sportpark was Swift '64 met 0-1 te sterk. Het doelpunt van de gasten viel pas in de 80e minuut. Daarvoor had die ploeg enkele grote kansen onbenut gelaten. Wilsum, dat streed voor elke meter, kon daar weinig tegenover zetten. Derhalve mag worden geconstateerd dat Swift '64 de verdiende winnaar was.

Wilsum miste vandaag opnieuw veel spelers. Ramon vd Wetering en Patrick Plette zijn al lange tijd afwezig en daar heeft Jan van Spijker zich ook bij gevoegd. Ook Gert Jan Sollie was afwezig vandaag. Hij was vrijdag met 'zijn' Elke getrouwd (wat ook door de spelers gevierd werd) en liet daardoor verstek gaan. Gerhard Bolt startte in het doel. De achterhoede werd gevormd door Machiel Kanis, Robin Mijnheer, Alwin vd Wetering en John Veenstra. René Dorgelo verving Jan van Spijker als centrale middenvelder. Wiljan van Zuthem stond centraal naast hem en op de flanken stonden Jurre Heldoorn en Henri vd Wetering geposteerd. Harmen Siedsma en Sonke de Velde waren de spitsen.

Tijdens de eerste competitieronde in september hadden beide ploegen elkaar ook al getroffen. Swift '64 was toen de betere ploeg, Wilsum gokte op de counter. Vandaag was hetzelfde spelbeeld zichtbaar. De uitspelende ploeg liet zien een goed voetballende ploeg te zijn. Wilsum wachtte af en gokte op de omschakeling via de snelle Sonke de Velde. Wel kon Wilsum Swift '64 in de eerste helft nog ver van het eigen doel houden. In de beginfase kregen de gasten al een goede  mogelijkheid op de voorsprong. De rechtsback, die veelvuldig opkwam, gaf de bal voor, maar zag hoe de bal naast werd gekopt. Ondanks het betere spel van de gasten werden er niet heel veel kansen gecreëerd. Pas vlak voor rust volgde een enorme kans. Na een knappe actie vanaf de linkerkant werd de bal panklaar neergelegd voor de spits, maar die schoot wild over. Aan de andere kant had het ook zomaar raak kunnen zijn. Wilsum kreeg op de rand van het strafschopgebied een vrije trap te nemen. De jarige Henri vd Wetering wist zijn verjaardag bijna te bekronen met een prachtig doelpunt, maar de goalie van Swift '64 wist de bal uit de bovenhoek te ranselen. Dit was de enige echt goede kans voor Wilsum. Even daarvoor was Wilsum nog wel gevaarlijk via René Dorgelo, maar hij liep net te lang met de bal waardoor de kans was verkeken. De rust werd gehaald met de brilstand nog op het scorebord.

In de tweede helft was het grotendeels eenrichtingsverkeer richting het doel van Gerhard Bolt. Maar de vele gecreëerde kansen waren niet besteed aan de nummer 6 van de 4e klasse C. Zo wist de spits van Swift '64 het te presteren om de bal enkele meters voor het doel naast te tikken. Ook lag doelman Gerhard Bolt een aantal keer uitstekend in de weg. Als Wilsum de bal wel in bezit had, was de ploeg van trainer Jan Stoffer de bal snel weer kwijt. In de eerste helft kon de defensie van de oranjehemden nog opschuiven om het Swift '64 lastig te maken, maar in de tweede helft was bij veel spelers het pijpje leeg. Tot overmaat van ramp moest René Dorgelo ook nog naar de kant wegens een blessure. Hij werd vervangen door Johnny de Velde Harsenhorst. Laatstgenoemde ging in de defensie spelen waardoor Alwin vd Wetering op het middenveld kwam te spelen. Uiteindelijk ging het 10 minuten voor tijd toch mis voor de thuisploeg. Een domme overtreding van Harmen Siedsma leverde Swift '64 een vrije trap op, op de rand van het strafschopgebied. De muur dekte de ene helft van de goal af, maar de andere hoek werd enigszins open gelaten door doelman Bolt. Hier maakte Swift '64 dankbaar gebruik van. De bal werd feilloos in de hoek geschoten achter de verbouwereerde Bolt: 0-1. In de laatste 10 minuten probeerde Wilsum nog wel om gevaar te stichten, maar de grootste kansen waren voor de gasten, maar zij konden het duel niet definitief in het slot gooien. Wilsum mocht daarom blijven hopen op een punt, maar dit zat er vandaag gewoon niet in. Swift '64 maakte een heel sterke indruk, Wilsum streed voor elke meter, maar de voetballende kwaliteiten van de gasten gaven toch de doorslag. Na 93 minuten spelen blies de scheidsrechter voor het eindsignaal. De overwinning werd door de vele meegereisde fans met gejuich ontvangen.

Volgende week speelt Wilsum de laatste thuiswedstrijd van het seizoen. Op het eigen sportpark ontvangt het dan HTC, de nummer laatst van de 4e klasse C. Maar de Zwollenaren wisten Kampen te verslaan en kunnen bij een overwinning de laatste plaats overdoen aan Wijthmen. Wilsum kan daarom de borst nat maken. Hopelijk kan de laatste thuiswedstrijd van een verder teleurstellend verlopen seizoen winnend worden afgesloten. Hopelijk tot op of langs het veld!