Wilsum en Kampen delen punten in boeiend duel

Kampen 1

11 april 2015 14:30

Oehl, M.P.

Na de nederlaag tegen 's-Heerenbroek wilde Wilsum zich thuis tegen Kampen revancheren. Na een 2-0 achterstand knokte Wilsum zich terug tot 2-2 en had er in de absolute slotfase zelfs nog meer ingezeten. Helaas liet Jurre Heldoorn een grote mogelijkheid onbenut zodat beide ploegen een punt kregen.

Wilsum startte vandaag met Gerhard Bolt in het doel. Machiel Kanis, Alwin vd Wetering, Jan van Spijker en Robin Mijnheer vormden de defensie. René Dorgelo, Gert Jan Sollie en Jurre Heldoorn waren de middenvelders. Voorin was het de taak aan Wiljan van Zuthem, Harmen Siedsma en Sonke de Velde om gevaar te stichten. Johnny de Velde Harsenhorst, Arjen Boeve en Bernard van der Kamp waren de wisselspelers. Henri vd Wetering (blessure) en John Veenstra (geschorst) waren afwezig. Wat opviel ten opzichte van de laatste wedstrijden was dat Wilsum veel meer van achteruit probeerde op te bouwen. Zo zette Kampen een keer druk op de defensie van Wilsum, maar wisten Jan van Spijker, Alwin vd Wetering en Gert Jan Sollie zich knap onder deze druk uit te voetballen. Met name in de eerste helft was de opbouw vaak onzuiver. Kampen kon daardoor enkele malen gevaarlijk uitbreken, maar in het eerste kwartier werden diverse mogelijkheden onbenut gelaten. Na 18 minuten spelen was het wel raak. Harmen Siedsma leed slordig balverlies op het middenveld, Kampen schakelde razendsnel om. De doorgelopen middenvelder van de Kampenaren werd weggestuurd en rondde uitstekend af: 0-1. Op dat moment zeker niet onverdiend gezien de kansenverhouding. Ondanks de achterstand ging Wilsum niet opeens weer lange ballen spelen, maar probeerde het nog steeds op te bouwen. Zo werd Sonke de Velde knap vrijgespeeld aan de rechterkant, hij snelde zijn man voorbij en gaf een afgemeten voorzet op Jurre Heldoorn. In plaats van de bal meteen op het doel te schieten nam Jurre de bal eerst nog aan en was de kans verkeken. Even daarvoor was Wilsum ook al dichtbij de gelijkmaker, maar werd de bal van de doellijn gehaald. Vlak voor rust trof Wiljan van Zuthem nog de lat met een vrije trap. Vervolgens was het rust: 0-1.

In de tweede helft bleef het beeld hetzelfde. Wilsum probeerde op te bouwen en Kampen wachtte op fouten om daarvan te profiteren. Kort na de rust moest trainer Jan Stoffer noodgedwongen ingrijpen. Captain Jan van Spijker kwam verkeerd terecht en moest met een enkelblessure van het veld. Hoe lang de captain van Wilsum is uitgeschakeld is even afwachten, maar het ziet er niet goed uit. Johnny de Velde Harsenhorst werd zijn vervanger. Zoals gezegd wachtte Kampen op de fouten van Wilsum. Na een uur spelen leverde de Kampenaren dit het tweede doelpunt op. Een voorzet werd door doelman Gerhard Bolt losgelaten en kon vervolgens simpel in worden getikt: 0-2. Na deze ruime achterstand ging Wilsum meer risico nemen. Johnny de Velde Harsenhorst verliet de verdedigende stellingen en meldde zich als extra spits in de voorhoede. Heel gevaarlijk wist Wilsum niet te worden, totdat Sonke de Velde opeens een knappe individuele actie in huis had en die bekroonde met een doelpunt: 1-2. Op dat moment nog 5 minuten te spelen plus blessuretijd. Kampen raakte van slag en Wilsum ging massaal op jacht naar de gelijkmaker. Die kwam er ook. Johnny de Velde Harsenhorst werd goed vrijgespeeld aan de linkerkant, zijn strakke voorzet werd door Harmen Siedsma tot doelpunt gepromoveerd: 2-2. Een knappe comeback van de oranjehemden. In de laatste minuten had het allemaal nog veel mooier uit kunnen pakken. Eerst werd Sonke de Velde in de diepte gestuurd, hij arriveerde als eerst bij de bal en ging vervolgens liggen in het strafschopgebied al dan niet door een overtreding. De scheidsrechter, die de wedstrijd uitstekend leidde, kende geen strafschop toe. Aan de andere kant brak Kampen ook nog een keer gevaarlijk uit, maar wist Jurre Heldoorn erger te voorkomen met een nuttige overtreding. Diezelfde Heldoorn had in de absolute slotminuut de grote held aan Wilsumse zijde kunnen worden. Na een uitstekende combinatie tussen Wiljan van Zuthem en René Dorgelo, kon laatstgenoemde oprukken naar het doel van Kampen. Zijn voorzet belandde voor de voeten van Jurre Heldoorn, maar hij wist opnieuw niet te scoren.

Vervolgens floot de scheidsrechter voor het einde van een enerverende pot voetbal. Mooi om te zien was dat Wilsum vandaag probeerde op te bouwen en dat de ploeg niet opgaf en zo nog een punt uit het vuur sleepte. Volgende week zijn de mannen van Jan Stoffer vrij. Over 2 weken staat de thuiswedstrijd tussen Wilsum en Swift op het programma. Tijdens de openingsronde gaf Wilsum een ruime voorsprong uit handen en eindigde het duel in 3-3. Hopelijk kan Wilsum dit keer wel 3 punten pakken. Tot op of langs het veld!