Probleemloze overwinning Wilsum

VSW 1

7 maart 2015 14:30

Leferink, S.

Na 5 achtereenvolgende wedstrijden zonder overwinning heeft Wilsum weer eens weten te winnen. Op het eigen sportpark werd VSW probleemloos verslagen: 2-0. Een verdiende overwinning voor de ploeg van trainer Jan Stoffer. Aske Riezebos en Harmen Siedsma waren de doelpuntenmakers.

Vandaag stond de wedstrijd tussen Wilsum en VSW op het programma. De eerdere ontmoeting tussen beide ploegen in Windesheim leverde een overwinning op voor VSW. Vandaag was het dus tijd voor revanche! Wilsum startte met Gerhard Bolt op doel. De achterhoede werd gevormd door Machiel Kanis, Aske Riezebos, Johnny de Velde Harsenhorst en Robin Mijnheer. Gert Jan Sollie, Jan van Spijker en Jurre Heldoorn stonden op het middenveld geposteerd. Harmen Siedsma stond in de spits en werd geflankeerd door Henri vd Wetering en René Dorgelo. Wiljan van Zuthem en Erik Barneveld keerden terug van vakantie en namen plaats op de bank. Ook Bernard van der Kamp en William Barneveld mochten plaatsnemen op de bank, waarvan laatst genoemde de reservedoelman voor vandaag was. De openingsfase was voor Wilsum. Op een moeilijk bespeelbaar veld probeerde Wilsum direct druk te zetten op de defensie van de gasten. In balbezit werden de oranjehemden met name gevaarlijk via de diepgaande middenvelders Jurre Heldoorn en Gert Jan Sollie. Dit leverde binnen 10 minuten een goede mogelijkheid op. Robin Mijnheer stuurde Jurre Heldoorn weg met een diepe bal. Jurre Heldoorn zette de bal voor en zag hoe de doelman de bal weg probeerde te boksen. Dit lukte maar half waardoor Harmen Siedsma de bal in kon koppen, maar zijn kopbal werd van de lijn gehaald. Uit de hoekschop die daarop volgde was het wel raak. Aske Riezebos kon kopte knap in bij de tweede paal: 1-0. Vervolgens moest Robin Mijnheer al noodgedwongen naar de kant. In een ongelukkig duel kreeg Robin een tik op zijn enkel en kon hij niet meer verder. Zijn vervanger was Erik Barneveld. Na een kwartier spelen volgde de eerste mogelijkheid voor de gasten, maar een kopbal ging over. Een minuut later had Wilsum op voorsprong moeten komen. Na een geweldige steekbal van Jurre Heldoorn schoot Henri vd Wetering te wild en ging zijn schot naast. Aan de andere kant ging een schot van afstand ruim naast. Verdere wapenfeiten aan de kant van VSW waren er niet. Wilsum stond goed in de organisatie en gaf weinig weg. Aan de andere kant bleef Wilsum gevaarlijk. Na ruim een half uur spelen wilde Jurre Heldoorn een steekbal geven op Henri vd Wetering, deze pass mislukte, maar kwam zomaar voor de voeten van Harmen Siedsma terecht. Als een echte spits maakte Harmen deze kans bekwaam af: 2-0. Vlak daarna volgde de beste aanval van de wedstrijd. Gert Jan Sollie opende fraai op René Dorgelo, zijn voorzet werd net gemist door Henri en Gert Jan Sollie, die alweer bijgesloten was, werd dusdanig gehinderd dat ook hij de bal niet in kon schieten. Wilsum dacht aan een strafschop, maar de scheidsrechter wilde hier niet aan. Enkele minuten na dit moment klonk het rustsignaal.

In de tweede helft bleef het beeld hetzelfde; Wilsum gaf niets weg en creëerde zelf enkele goede mogelijkheden. Zo werd Henri vd Wetering weggestuurd, maar kwam zijn voorzet niet bij een van zijn medespelers terecht. Even later gold hetzelfde voor Harmen Siedsma die Jurre Heldoorn net niet wist te bereiken. Een vrije trap van diezelfde Heldoorn belandde in de muur. Na ruim een uur spelen moest Stoffer opnieuw noodgedwongen wisselen; Jurre Heldoorn kon niet meer verder en werd vervangen door Wiljan van Zuthem. Tien minuten voor tijd kwam Bernard van der Kamp nog in de ploeg voor de moe gestreden Harmen Siedsma. Hij zag even later hoe Jan van Spijker de stand nog na 3-0 had kunnen tillen. De captain van Wilsum zette uitstekend druk, veroverde de bal en kon zo doorlopen richting het doel van VSW. Vervolgens had hij net te veel tijd nodig en kon een verdediger ingrijpen, wat al dan niet gepaard ging met een overtreding. Ook de ingevallen Van der Kamp kreeg nog een mogelijkheid, maar wist de bal niet onder controle te brengen waardoor hij de marge niet kon vergroten. Aan de andere kant kreeg doelman Bolt nauwelijks iets te doen. Na 93 minuten spelen floot de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd. Een dik verdiende overwinning voor Wilsum, dat voor het eerst de nul wist te houden deze competitie.

Volgende week staat in Hattem het inhaalduel tussen koploper Hattem en Wilsum op het programma. Wilsum heeft dan ook weer de beschikking over John Veenstra, maar of Robin Mijnheer er dan bij is, is nog even afwachten. Hopelijk tot op of langs het veld!