Wilsum begint derbyweekend met zege op Zalk

Zalk 1

4 april 2015 14:30

Maat, H.

Wilsum is derbyweekend begonnen met een 1-0 zege op Zalk. In een wedstrijd die kwalitatief niet al te best was, kwam de enige treffer in dit duel op naam te staan van René Dorgelo. De betere en meerdere kansen waren voor de bezoekers, maar een fout in de achterhoede van de Zalkers leverde Wilsum de 3 punten op.

Wilsum - Zalk, een echte derby in de 4e klasse C. De eerste wedstrijd in Zalk was in een 2-1 eindstand geëindigd in het voordeel van Zalk. Vandaag had Wilsum dus wat recht te zetten. Ten opzichte van vorige week vonden er 3 wijzigingen plaats in het elftal van Jan Stoffer. Jurre Heldoorn was weer fit genoeg om te starten en verving de geblesseerde Erik Barneveld. Sonke de Velde verving de afwezige Wiljan van Zuthem en Henri vd Wetering was ook weer fit genoeg om te starten, hij verving Bernard van der Kamp.

In de eerste helft pakten de bezoekers het initiatief. Men probeerde op te bouwen en zo tot kansen te komen, maar de opbouw bij Zalk liet te wensen over. De bal ging in een laag tempo rond en daardoor kreeg Wilsum alle kans om zich goed op te stellen. De bezoekers hoopten op een bevlieging van een van de voorwaartsen. Wilsum hoopte met name op de counter gevaarlijk te worden via de snelle Sonke de Velde. De spits van Wilsum kreeg in de openingsfase een kleine mogelijkheid, maar zijn schot kon simpel worden gepakt door de goalie van Zalk. Aan de andere kant kreeg Zalk enkele goede mogelijkheden om op voorsprong te komen, maar de captain van de zwart-gele formatie stuitte op doelman Bolt, die een sterk duel keepte. Dit duel had veel kenmerken van een echte derby. Er werd veel strijd geleverd, maar voetballend gezien was het wel zeer pover. Zo af en toe leek het net een tenniswedstrijd, waarin de bal van de ene helft naar de andere helft van het veld werd geschoten en zo snel mogelijk weer terug werd geschoten. Dat Wilsum na ruim een half uur op voorsprong kwam, was te danken aan de defensie van Zalk. De centrale verdediger, een van de weinige 'echte' Zalkers, werd door de goalie aangespeeld, maar vergat de bal aan te nemen. Sonke de Velde profiteerde, kon alleen op de doelman afgaan en gaf de bal breed op de meegelopen René Dorgelo. Hij kon vervolgens de bal simpel in het doel tikken: 1-0. Een grove fout bij Zalk en Wilsum profiteerde meteen. Opmerkelijk was dat de assistent-scheidsrechter van Zalk uit woede zijn vlag op de grond smeet en die even later weer opraapte. Maar goed, de voorsprong was daar! Enkele minuten later had Zalk zomaar met 10 spelers op het veld kunnen staan. De captain van Zalk maakte een trappende beweging richting doelman Bolt, die de bal al vast had, maar de scheidsrechter liet het bij een vermaning, waar minstens geel op z'n plek was geweest. Vervolgens gebeurde er niet veel meer in de eerste helft en ging Wilsum de rust in met een 1-0 voorsprong.

De tweede helft was het aanzien, zo mogelijk, nog minder waard dan in het eerste bedrijf. De bal 5 keer naar de juiste kleur spelen, was voor beide ploegen een hele opgave. Met name van Zalk, dat voor de start van het seizoen aangaf voor het kampioenschap te willen gaan, mocht meer worden verwacht. Wilsum kon eenvoudig stand houden en gokte op de counter. Toch kreeg Zalk wel kansen om op gelijke hoogte te komen. Een voorzet werd door doelman Bolt losgelaten, maar werd wild over een leeg doel geschoten. Diezelfde speler kreeg even later opnieuw een goede kans om de gelijkmaker aan te tekenen, maar hij gleed een voorzet over. Met nog zo'n 20 minuten te gaan, bracht Zalk een extra spits in de ploeg. Maar ook hij kon het verschil niet maken. Zalk pompte de ballen naar voren en hoopte zo alsnog de gelijkmaker te kunnen maken. Aan de andere kant had Wilsum het duel kunnen beslissen. Enkele gevaarlijke uitbraken waren niet aan de voorhoedespelers besteed. Zo schoot Sonke de Velde nipt naast en werd een 4 tegen 2 situatie slecht uitgespeeld. In de laatste 20 minuten werd Harmen Siedsma in het veld gebracht voor Gert Jan Sollie. Met Siedsma en Sonke de Velde voorin wilde Wilsum gokken op de snelheid van laatstgenoemde en de balvastheid van Harmen Siedsma. Ondertussen nam de frustratie bij de gasten hoe langer hoe meer toe. Met name op de bank liet de coach weten wat hij van de scheidsrechter vond en bekommerde hij zich minder over het vertoonde spel van zijn eigen ploeg. Na 5 minuten blessuretijd klonk het laatste fluitsignaal. Een 1-0 overwinning voor Wilsum in de derby tegen Zalk. Een prima resultaat natuurlijk! Het spel was niet al te best, maar er werd wel ontzettend hard gewerkt en gestreden voor elke meter. Die vechtlust werd beloond met 3 punten tegen een zeer matig Zalk. Wilsum vierde feest en Zalk droop af. De verbijstering was groot bij de gasten. Op de sociale media gaf menig Zalker aan het onbegrijpelijk te vinden dat er niet werd gewonnen, omdat men zoveel beter was. De eerlijkheid gebied te zeggen dat Zalk de betere ploeg was, maar van een ploeg die mee wil strijden voor het kampioenschap mag je dit toch ook verwachten? Met name in de tweede helft kwam Wilsum nauwelijks in de problemen en had men het duel kunnen, en misschien wel moeten beslissen, als enkele situaties beter uit werden gespeeld.

Op paasmaandag staat de volgende derby op het programma. Dan gaat Wilsum op bezoek bij de buren uit 's-Heerenbroek. Als Wilsum dezelfde vechtlust kan tonen dan is een goed resultaat zeker mogelijk, want de groene draken zitten zeker niet in de beste fase van het seizoen. Hopelijk kan Wilsum ook deze derby winnen. Tot op of langs het veld!