Wilsum machteloos tegen Hattem

Hattem 1

14 maart 2015 14:30

Geubels, J.H.

Na de verdiende overwinning van vorige week tegen VSW (2-0) kon Wilsum met genoeg zelfvertrouwen afreizen richting Hattem. Hattem, koploper in de 4e klasse C, was duidelijk een maat te groot voor de ploeg van Jan Stoffer en won dik verdiend met 4-0. Zo blijven de blauw-gelen koploper terwijl Wilsum nog altijd in de onderste regionen bivakkeert.

Wilsum startte met doelman Gerhard Bolt in het doel. Machiel Kanis, Johnny de Velde Harsenhorst, John Veenstra en Erik Barneveld vormden de achterhoede. Het middenveld bestond, zoals de laatste weken gebruikelijk, uit Jurre Heldoorn, Jan van Spijker en Gert Jan Sollie. De voorhoede bestond uit René Dorgelo, Harmen Siedsma en Wiljan van Zuthem. Diederik Folkers, Bernard van der Kamp en de licht geblesseerde Henri vd Wetering waren de reservespelers.

Al in de openingsfase werden de verhoudingen duidelijk op het veld. Wilsum zakte in en loerde op de counter terwijl Hattem het spel mocht maken en zo op zoek ging naar de openingstreffer. In de eerste 10 minuten van het duel kreeg Hattem al enkele mogelijkheden om op voorsprong te komen. Na 2 minuten kon Johnny de Velde Harsenhorst een voorzet ternauwernood wegwerken, waar anders de spits de bal in het doel had kunnen tikken. Na 4 minuten volgde de volgende kans. Een schot van afstand werd door doelman Bolt losgelaten, maar werd vervolgens in de rebound net naast getikt. Een volgend schot van afstand kon doelman Bolt niet verontrusten. Na de sterke openingsfase van Hattem werd het qua kansen wat rustiger op het veld. Sterker nog, de eerst volgende mogelijkheid was na 20 minuten spelen voor Wilsum. Een prima lange bal van Johnny de Velde Harsenhorst kon worden meegenomen door Gert Jan Sollie, maar zijn schot ging vervolgens ruim naast. Amper 2 minuten later was het toch raak aan de andere kant. Erik Barneveld timede verkeerd na een lange bal en zag hoe de spits hier dankbaar gebruik van maakte en de bal beheerst over de uitgekomen doelman Bolt schoot: 1-0. Nog geen 5 minuten na de openingsgoal was het opnieuw raak. Na balverlies aan de rechterkant bij Wilsum schakelde de thuisploeg razendsnel om en kon een voorzet van dichtbij simpel worden in getikt: 2-0. Een minuut later had het ook al 3-0 kunnen staan, maar John Veenstra wierp zich met gevaar voor eigen leven voor een schot en voorkwam een volgend doelpunt. Vervolgens gebeurde er niet al te veel meer in de eerste helft. Wilsum wist weinig te creëren en ook Hattem wist in het laatste kwartier niet meer gevaarlijk te worden.

In de tweede helft wilde Wilsum proberen om via een doelpunt weer terug te komen in de wedstrijd, maar dit kon al snel de prullenbak in. Enkele minuten na de rust leidde Jan van Spijker balverlies op het middenveld en konden de gastheren eenvoudig naar de 3-0 counteren. Vanaf dat moment was het al wel duidelijk dat er geen goed resultaat inzat deze middag. Toch kreeg Wilsum na een uur spelen de kans op een treffer. Een vrije trap van Johnny de Velde Harsenhorst werd door Wiljan van Zuthem met links net naast het doel geschoten. Na 70 minuten werd de eindstand bereikt. Een prima voorzet vanaf de linkerkant kon bij de tweede paal in worden geschoten: 4-0. Vervolgens werden Bernard van der Kamp en Diederik Folkers nog in de ploeg gebracht voor Harmen Siedsma en Jurre Heldoorn. De laatste 20 minuten kregen beide ploegen nog een kans. Voor Wilsum was het opnieuw Wiljan van Zuthem die, na een kopbal van Erik Barneveld, de bal voor de voeten kreeg, maar zijn schot verdween naast het doel. Aan de andere kant counterde Hattem nog razendsnel, maar bracht de paal redding.

Een kansloze nederlaag voor Wilsum dat helaas geen vuist kon maken tegen koploper Hattem. Volgende week volgt opnieuw een uitwedstrijd. Wilsum gaat dan op bezoek bij SEH in Heerde, de huidige nummer 3 in de 4e klasse C met uitzicht op meer. Saillant detail, de laatste nederlaag van SEH deze competitie was tegen Wilsum. Hopelijk kan Wilsum hier opnieuw voor zorgen. Tot volgende week!