Puntendeling Wilsum bij de Tuinders van HTC

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse C

6 december 2014 14:30

Petersen, E.J.

Het laatste competitie treffen van Wilsum eindigde in een terechte puntendeling tegen de nummer laatst HTC in 4C, typerend wellicht voor de prestaties van Wilsum deze eerste competitiehelft welke als een beetje kleurloos kan worden geschouwd.

Waar Wilsum in eerdere duels sneu weg kwam, vaak in de laatste minuten van de wedstrijd, was afgelopen zaterdag de 1-1 een meer dan terechte uitslag en kon geen van beide teams echt aanspraak maken op meer. HTC, rode lantaarn drager na het wegvallen van Noord Veluwe Boy’s in 4C, wilde na het gelijke spel van vorige week uit bij Wythmen deze lijn doortrekken wat gezien het resultaat is gelukt. Het voetbalde net als Wilsum wat angstig en wilde vooral niet verliezen om de nummers 12 en hoger niet geheel uit het zicht te zien verdwijnen.

Wilsum was afgereisd naar HTC met bijna evenveel geblesseerde dan fitte spelers wat voor een goed gevulde reservebank zorgde echter zonder waarde voor coach Stoffer en de oranjehemden. Deze week kon aan dit lijstje ook Patrick Plette worden toegevoegd wat het totaal op 7 bracht. Verder was Alwin van de Wetering afwezig door andere verplichtingen. Puzzelen voor Stoffer en staf wat, zoals vaak, ook voor positieve verrassingen zorgde. Zo was er plaats voor Robin Mijnheer als linksback in het team en “debuteerde” Machiel Kanis tegen HTC als linksback, beiden speelden een prima partij. John Veenstra ging van voorstopper naar de laatste man positie en Erik Barneveld van linksback naar voorstopper. “Good old” Gerhard Bolt stond wederom op doel bij Wilsum en zal zo het zich laat aan zien ook de rest van het seizoen als eerste doelman gaan fungeren door de ernstige blessure van normaliter eerste keeper Van de Wetering.

De eerste 20 minuten van het duel, welke geleid werd door Dhr Pieterse die helaas veel te veel de aandacht op zichzelf wilde hebben, speelde zich af zonder veel noemenswaardig heden. Dit werd plots anders toen HTC er snel uit kwam over links in de 21e minuut. De verdediging van Wilsum stond niet goed en greep niet kordaat in waardoor de spits van HTC alle gelegenheid had om zich vrij te spelen en de bal in de korte hoek achter doelman Bolt te plaatsen om zo de 1-0 op het bord te zetten voor HTC. In de 24e minuut had Rene Dorgelo de 1-1 op zijn schoen echter kon de middenvelder van Wilsum niet tot een keus komen in welke hoek de bal te plaatsen wat de HTC verdediging in staat stelde order op zaken te stellen. Een gemiste kans voor Wilsum door niet de trekker over te halen wanneer dit kon en moest. In de 26e minuut werd een vrije bal van HTC hard op de kruising geschoten zonder verdere gevolgen. Op slag van rust kwam Wilsum op een terechte 1-1 gelijk, zo dacht het. Echter had de leidsman (wederom) iets geconstateerd wat alle 22e spelers als ook de ruim 150 toeschouwers ontgaan was en keurde de beste man het doelpunt af door, bleek achteraf, te reageren op een schreeuw van een HTC verdediger die bij het uithalen naar de bal niet de bal maar onderkant schoen van Wilsum spits Van Zuthem raakte. Jammer en onterecht voor Wilsum en zoals de rijdende rechter het altijd benoemd, “dit is mijn beslissing en daar moet u het mee doen”...iets wat te vaak voorkwam deze middag helaas in Zwolle en het voor zowel spelers als toeschouwers niet leuker op maakte.

In het tweede bedrijf kwam Wilsum in de 62e minuut voor de tweede maal op een 1-1 gelijke stand. Een voorzet van Gert Jan Sollie werd goed geplaatst en tegendraads ingekopt door Wiljan van Zuthem. In de laatste 25 minuten ging het spel wat op en neer zonder dat een van beide teams grote kansen wist te creëren behalve een moment in de 80 minuut waarbij de HTC spits in het 5 meter gebied een open kans kreeg maar de bal hard over het doel wist te werken. De gelegenheid wellicht voor HTC om voor de volle winst te gaan. In de 87e minuut was het Gert Jan Sollie die voor Wilsum het zelfde kon doen. Uit een counter kreeg Sollie de bal hoek 16-meter aangespeeld door Sonke de Velde maar ging zijn schot net over en naast het doel. Na dit wapenfeit besloot scheidsrechter te fluiten voor het eind van de wedstrijd en sluit Wilsum het voetbal jaar 2014 af met een gelijkspel en hoeft het dit jaar niet meer in actie te komen. Voor Wilsum start de competitie 24 januari weer met een uitwedstrijd tegen Hattem.