Nuttige oefenwedstrijd Wilsum tegen SCD

SCD '83 1

15 november 2014 14:30

Het competitie en beker vrije weekend werd door Wilsum ingevuld met een oefenwedstrijd thuis tegen 3e Klasser SCD’83 uit Dedemsvaart. Ondanks een klasse verschil een goede en nuttige wedstrijd voor Wilsum, ongeacht de (geflatteerde) 3-6 nederlaag. Bij Wilsum kon Wiljan van Zuthem weer wedstrijdritme op doen, terug komend van een blessure, en konden verschillende posities worden uitgeprobeerd met andere spelers. Afwezig bij Wilsum waren Alwin van de Wetering en Johnny de Velde Harsenhorst. SCD kon op volle oorlogssterkte aantreden en miste maar 1 selectiespeler. De wedstrijd stond onder leiding van Dhr Van der Wal uit Apeldoorn die een prima wedstrijd floot.

Coach Stoffer van Wilsum ging er van uit dat SCD, momenteel prima mee draaiend in de 3e Klasse C met een 5e plaats op 2 punten van de nummer 2, wellicht voetballend het betere van het spel zou hebben maar besloot om vast te houden aan een 4-3-3 speelstijl. In het begin van de wedstrijd was het derhalve aftasten voor beide teams en konden beiden het spel niet domineren en werden vrije mensen niet makkelijk gevonden. De lange bal werd dan ook door zowel Wilsum als SCD (te) vaak gehanteerd in de begin fase. De eerste kans in de wedstrijd was in de 8e minuut voor SCD. Door een snelle omschakeling kon SCD aanvaller vrij voor keeper Ramon van de Wetering worden gezet die, zoals vaker deze middag zou blijken, deze goed wist te pareren door lang te wachten alvorens naar de grond te gaan. Van de Wetering keepte een uitstekende wedstrijd en hield op cruciale momenten Wilsum in de match. In de 11e minuut was het Wiljan van Zuthem die Sonke de Velde alleen voor de SCD doelman wist te zetten. Deze mogelijkheid werd onbenut gelaten door De Velde die helaas voor Wilsum miste. Direct hierop volgend was het een SCD aanvaller die wederom alleen voor keeper Van de Wetering voor Wilum kon opduiken. Weer was de Wilsum goalie de winnaar van dit duel. In de 15e minuut was het Wilsum wat prima een mogelijkheden liet liggen om op voorsprong te komen. Op een prima lange bal van Rene Dorgelo probeerde Van Zuthem de keeper van SCD de verschalken middels een fraaie lob die helaas onderkant lat uit de doelmond stuiterde. Even later was het wel raak. De Velde, die door Dorgelo fraai vrij werd gespeeld voor de doelman, wist nu deze wel te passeren en zette zo Wilsum op een niet geheel onverdiende 1-0 voorsprong.

In de 21e minuut bracht aanvoerder Jan van Spijker Wilsum op een 2-0 voorsprong door uit een genomen corner van Henri van de Wetering goed voor zijn directe verdediger te komen en van dicht bij binnen te tikken. Niet lang kon Wilsum genieten van deze comfortabele voorsprong, al in de 21e minuut kwam SCD op 2-1. Ditmaal kon Van de Wetering een strakke en harder voorzet vanaf links niet keren en kon deze eenvoudig worden binnen getikt door een SCD speler. In de 28e minuut werd De Velde met een goede steekbal van Jurre Heldoorn vrij voor het doel van SCD gezet. Zijn inzet ging net naast. Kansen voldoende voor Wilsum om verder afstand te nemen van SCD in de eerste helft maar deze verzuimde te verzilveren. Aan de andere kant was het SCD dat in de uitstekende keepende Van de Wetering een grote sta-in-de-weg had deze middag. Tussen de 30e en 35e minuut wist de jonge doelman van Wilsum tot 3 maal toe een 1 op 1 te keren. Helaas ging het kort voor rust alsnog fout voor Wilsum. Een kopie van de 2-1 van SCD. Een snelle omschakeling over links, strakke en harde voorzet die binnen werd getikt. Matig verdedigen van Wilsum als ook goed combinatievoetbal van de SCD. Gezien het spelbeeld van de gehele 1e helft een juiste stand om me de rust in te gaan.

Wilsum moest nood gedwongen linksback Erik Barneveld wisselen in de rust voor Machiel Kanis en kort na aanvang van de 2e helft ook rechtsback Patrick Plette voor Robin van de Wetering. Bij SCD kwam Nouri in het veld die na maanden van blessureleed zijn opwachting weer kon maken voor de geel/blauwen uit Dedemsvaart. SCD werd hier zeker niet minder van wat ook snel duidelijk werd door 2 snelle goals kort na rust van de kant van SCD. Met name de 2-4 was van grote schoonheid waarbij de bal snel over 5 a 6 posities van achteruit voor het doel werd geschoven waar deze wederom vrij eenvoudig kon worden binnengetikt. Fraai combinatievoetbal van de kant van SCD en een gespeelde wedstrijd qua stand. Nadat SCD nog op 2-5 was gekomen kon Wilsum iets terug doen. Henri van de Wetering bereikte met een steekpass goed de ruimte ingelopen Jurre Heldoorn die in de daarop volgende 1 op 1 de doelman van SCD kansloos liet. Een dragelijke stand en, gezien het spelbeeld de 2e helft zeker, een juiste verhouding. Net voor het einde van de wedstrijd wilde Wilsum een vrije bal snel nemen met veel mensen voor de bal. Doordat deze verkeerd werd ingepast kon SCD op de valreep goed counterend de 3-6 op het bord zetten waardoor het alsnog een (te) grote nederlaag werd voor Wilsum als ook ietwat geflatteerd. Na een paar minuten blessuretijd hield de uitstekend leidende scheidsrechter Van der Wal het voor gezien en konden beide teams terug kijken op een nuttige oefenwedstrijd.

Zaterdag 22 november wacht Wilsum de belangrijke uitwedstrijd tegen v.v.Kampen. Bij winst drukt het Kampen in verdere zorgen en sluit het zelf aan bij de bovenste teams. Voor beide teams staat er veel op spel dus. Dit duel vangt aan om 14.30 uur op Sportpark De Maten in Kampen en staat onder leiding van scheidsrechter Blok.

Opstelling Wilsum: Ramon van de Wetering, Patrick Plette (50e Robin Mijnheer), John Veenstra, Erik Barneveld (45e Machiel Kanis), Rene Dorgelo, Jurre Heldoorn, Jan van Spijker, Gert Jan Sollie, Sonke de Velde (70e Jan Bergsma), Wiljan van Zuthem, Henri van de Wetering