Wilsum geeft in eigen huis riante voorsprong uit handen tegen WZC

WZC Wapenveld 1

29 november 2014 14:30

Hamstra, A.

Wilsum - WZC had na 9 minuten voetbal een stand van 3-1 voor Wilsum. Na 93 minuten stond de teller op 4-4 en kende de wedstrijd twee gezichten, verdeeld over exact twee helften.

Wilsum startte gretig en fel en opende al in de 3e minuut de score. Op een pass van Henri van de Wetering was de van een blessure herstelde Sonke de Velde gedecideerd in de afronding. Amper twee minuten later was het Wiljan van Zuthem die een voorzet van Patrick Plette verlengd zag door Henri van de Wetering en vrij kon binnenschieten. WZC had met heel andere gedachten wellicht de reis naar Wilsum aanvaard deze middag maar kon zich opmaken voor een inhaalrace. Dat de wit/blauwen niet bij de pakken neer gingen zitten bleek in de 7e minuut toen alles en iedereen zich verkeek bij Wilsum op een hoge bal die zomaar achter keeper Bolt zakte. WZC was terug in de wedstrijd, maar voor heel korte duur. Amper had de goed leidende scheidsrechter Hamstra zijn administratie op orde of de beste man kon al weer het schrijf-gerei uit de borstzak halen. In de 9e minuut was het een goed aangesneden vrijetrap van Rene Dorgelo vanaf rechts die strak en hard door aanvoerder Jan van Spijker van Wilsum werd binnengekopt achter doelman Reinder van de Vrugt van WCZ en zo de 3-1 op het bord zette.

Tussen de 10e en de 23e minuut bleef het relatief rustig wat doelpunten betreft en kon WZC wat orde op zaken stellen en nam het voetballend meer initiatief en kreeg het meer grip op het middenveld waardoor Wilsum wat achteruit werd gedrongen. Veel duels werden fair maar op het scherpst van de snede uitgevochten op het middenveld, zonder veel gevaar voor beide doelen. In de 23e minuut was het Dorgelo die De Velde op rechts weg stuurde, deze gaf een prima voorzet die door de mee opgekomen Van Zuthem tegen de paal werd gewerkt. In de 24e minuut was het wel raak voor Wilsum. Gert Jan Sollie bracht de bal voor vanaf rechts op De Velde die deze onder controle kon brengen om daarna wederom de doelman van WZC kansloos te laten. Net halverwege de eerste helft en een 4-1 voorsprong, een ongekende luxe voor de ploeg van de aan het eind van dit seizoen vertrekkende coach Jan Stoffer. Zo zou ook blijken in de het tweede deel van de wedstrijd.

Na rust bracht WZC coach Zwijnenberg de snelle en behendige Hajk Talaljan in de ploeg. Dit had een positieve uitwerking op de spirit en het spel van WZC en bracht Wilsum veel onrust, met name in de verdediging. Vanaf de 54e minuut werd dit versterkt nadat een door WZC genomen hoekschop, geholpen door de wind, in een keer in het doel van Wilsum verdween. Bij Wilsum ging er iets om in negatieve zin waardoor het opgebouwde vertrouwen uit de eerste helft omsloeg in nervositeit en kreeg het de bal niet meer weg vanaf eigen helft. WZC rook bloed en bleef op de helft van Wilsum voetballen en voerde de druk verder op. De aansluitingstreffer was dan ook niet onverwacht maar viel te vroeg in de tweede helft voor Wilsum. In de 53e minuut werd een hard voorgezette bal vanaf rechts bij de tweede paal ingegleden door een WZC speler. Hierna was het pompen wat WZC deed richting doel van Wilsum, en met succes zoals zou blijken in de 74e minuut. Een kort genomen hoekschop op links werd scherp en hard voor het doel gebracht en ongelukkig voor keeper Bolt in eigendoel gewerkt. Een dreun voor Wilsum en doelman Bolt die de, naar het zich laat aanzien zwaar geblesseerde, eerste doelman Van de Wetering verving.

WZC ging op jacht naar de 3 punten na deze goede inhaalrace maar kreeg in de slotfase bijna het deksel op de neus. In de 90e minuut was het invaller Machiel Kanis die alleen voor doelman van de Vrugt van WZC kon opduiken maar de bal niet langs de WZC goallie wist te krijgen. Een minuut later had Wiljan van Zuthem de kans om Wilsum alsnog de overwinning te brengen. Ook hij kon alleen voor de WZC doelman opduiken maar deze wist uitstekend de doelpoging te keren en zodoende het harde werken van WZC voor 1 punt te behouden.

Na ruim 93 minuten hield scheidsrechter Hamstra het voor gezien en kon de balans worden opgemaakt. Wie was nu de winnaar en of verliezer van dit gelijke spel? Wilsum voelde zich wellicht verliezer nadat het een 4-1 voorsprong weg had gegeven en WZC had zich halverwege al verloren gewaand? Beide teams schieten met dit gelijke spel niet zo heel veel op, kijkend naar de ranglijst in 4C al staan de nummers 4 t/m 12 binnen 6 punten dus alles is nog mogelijk voor zowel Wilsum als WZC. Volgende week wacht HTC in Zwolle, aanvang van dit duel is 14.30 uur en staat onder leiding van scheidsrechter E.J. Petersen. HTC moet winnen om aansluiting te houden bij de plaatsen 12 en hoger, bij winst van Wilsum is het verschil 7 punten tussen de nummer 13 HTC en Wilsum en spelen de tuinders wellicht een kleurloze tweede helft van de competitie.

Opstelling Wilsum: Gerhard Bolt, Patrick Plette (64e Robin Mijnheer), John Veenstra, Aske Riezebos, Erik Barneveld, Gert Jan Sollie, Jan van Spijker, Rene Dorgelo, Sonke de Velde (70e Machiel Kanis), Wiljan van Zuthem en Henri van de Wetering.