Wilsum revancheert zich tegen SEH

SEH 1

1 november 2014 14:30

Yildiz, T.

Na de verliespartij van vorige week tegen VSW heeft Wilsum zich thuis gerevancheerd tegen SEH. De ploeg van trainer Jan Stoffer nam een 4-0 voorsprong, maar zag SEH nog sterk terugkomen tot 4-3. Gelukkig bleef het hierbij en zo kwam Wilsum met de schrik vrij.

Na de dramatische vertoning van vorige week in Windesheim wilde Wilsum tegen SEH laten zien waar het toe in staat is. Op het eigen sportpark moest het gebeuren tegen de nummer 4 van de competitie, SEH uit Heerde. Die ploeg was uitstekend begonnen aan de competitie, maar had vorige week een pijnlijke nederlaag geleden tegen Wijthmen. Voor beide ploegen dus de kans om zich te revancheren.

Het begin van de wedstrijd was voor de bezoekers. Wilsum werd achteruit gedrukt en probeerde er snel uit te komen via de snelle flankspelers Sonke de Velde en Henri vd Wetering. Wilsum kwam een aantal keren gevaarlijk door, maar een poging van spits Jurre Heldoorn werd gepareerd door de doelman en enkele situaties werden niet goed uitgespeeld, waardoor SEH relatief makkelijk op de been bleef. Aan de andere kant moest Ramon vd Wetering enkele keren redding brengen en werd een bal van dichtbij net naast geschoten. Na 35 minuten nam Wilsum de leiding. Gert Jan Sollie, die links op het middenveld geposteerd stond, zocht de door hem zo geliefde rechterkant op en bracht Sonke met een prachtige pass in stelling. De rappe buitenspeler van Wilsum, die zoals zo vaak een ware plaag was voor de defensie, nam de bal uitstekend mee en rondde bekwaam af: 1-0. In het vervolg van de eerste helft kwam Wilsum nauwelijks in de problemen. Er werd gestreden voor elke meter en de duels werden zeker niet geschuwd. Zo werd met een 1-0 ruststand de kleedkamer opgezocht. Overigens moest Wilsum noodgedwongen na 20 minuten spelen wisselen. Het betrof geen speler, maar assistent-scheidsrechter Jan Riezebos had zodanig last van de kuit dat hij niet in staat was verder te gaan. Zijn taak werd overgenomen door William Barneveld.
In de rust gaf Stoffer aan dat er genoeg kansen werden gecreëerd, maar dat ook SEH genoeg kansen had gekregen om tot scoren te komen. Het was zaak om te blijven voetballen en te proberen om minder weg te geven.

Aan het begin van de tweede helft lukte dit uitstekend. Wilsum begon heel sterk aan de tweede helft en kwam al snel op 2-0. Na balverlies bij de bezoekers schakelde Wilsum razendsnel om. Een schot van René Dorgelo kon nog worden gepareerd door de doelman, maar in de rebound schoot Henri vd Wetering hard en zuiver raak: 2-0. De verdubbeling van de marge gaf Wilsum veel vertrouwen en even later volgde dan ook de 3-0. Henri vd Wetering tekende voor zijn 2e van de middag en Wilsums 3e treffer. Vanaf een meter of 25 schoot hij een vrije trap op geweldige wijze binnen. Na de 3-0 bleef Wilsum doorgaan en even later volgde zelfs de 4-0. Sonke de Velde werd de diepte in gestuurd en hield de bal goed vast zodat de bijgesloten René Dorgelo de bal kon ontvangen. Wilsums middenvelder omspeelde zijn tegenstander en schoot vervolgens beheerst raak: 4-0. Een veilige marge was opgebouwd, zou je denken tenminste. Na de 4-0 liet Wilsum nog een goede kans liggen op de 5-0. Na opnieuw een snelle omschakeling kon René Dorgelo richting strafschopgebied van SEH. Daar koos hij voor een schot waar het balletje breed op de vrijstaande Sonke de Velde wellicht een betere keus was geweest. Na 65 minuten spelen moest Alwin vd Wetering, die een uitstekend duel speelde in de achterhoede, zich noodgedwongen laten vervangen door Johnny de Velde Harsenhorst en ook werd Machiel Kanis binnen de lijnen gebracht voor Jurre Heldoorn. Er was helemaal niets aan de hand totdat de scheidsrechter SEH een strafschop toekende na een overtreding van John Veenstra, althans zo beoordeelde de scheidsrechter. Bijna op de achterlijn zag de aanvaller van SEH geen andere optie meer dan zich te laten vallen, maar toch gaf de scheidsrechter een strafschop en ontving John de gele kaart. Zijn 4e gele kaart van dit seizoen en dus is hij de volgende wedstrijd geschorst. Het kadootje werd dankbaar uitgepakt door de bezoekers: 4-1. Vervolgens raakte Wilsum de weg helemaal kwijt. De bal werd niet meer in de ploeg gehouden, er werd niet meer compact gespeeld en binnen een paar minuten stond het opeens 4-3. De overwinning leek al binnen, maar in de laatste 10 minuten moest Wilsum nog alle zeilen bijzetten om de 3 punten in de wacht te slepen. Machiel Kanis had Wilsum in veilige haven kunnen schieten, maar zijn schot ging net voorlangs. SEH speelde heel opportunistisch en pompte alle ballen in het strafschopgebied. In de laatste seconde volgde nog een goede kans op de gelijkmaker, maar een schot belandde in het zijnet. Na 95 minuten voetballen kon elke Wilsummer opgelucht ademhalen. De 3 punten waren binnen! Een verdiende overwinning met name gezien de tweede helft waarin Wilsum 30 minuten lang zeer goed voetbalde. Uiteraard vroeg menigeen zich ook af hoe het mogelijk was dat er zo snel nog 3 goals werden weggegeven, maar momenteel mag er toch eerst vooral worden genoten van de overwinning!

Volgende week gaat Wilsum op bezoek bij Wijthmen, de huidige nummer 8 van de ranglijst. Het is aan Wilsum om deze lijn nu door te trekken en tegen Wijthmen opnieuw 3 punten binnen te halen!
Opstelling Wilsum: Ramon vd Wetering - Patrick Plette, John Veenstra, Alwin vd Wetering (65e minuut Johnny de Velde), Erik Barneveld - René Dorgelo, Jan van Spijker, Gert Jan Sollie - Sonke de Velde, Jurre Heldoorn (68e minuut Machiel Kanis) en Henri vd Wetering.