Reaal Dronten laat Wilsum achter in mineur

Reaal Dronten 1

4 oktober 2014 14:30

Petersen, E.J.

Na twee gelijke spelen en twee schlemielige nederlagen ging Wilsum vol ambities op bezoek bij Reaal Dronten hier de eerste overwinning van het seizoen te bewerkstelligen. Na 95 minuten stond het echter weer met lege handen en “hoofd” vol zorgen over hoe eenvoudig de tegendoelpunten werden weg gegeven aan de nummer 2 uit de 4e Klasse C. Voorlopig kan Wilsum zich richten op het weg komen uit de onderste regionen en de verdediging, en is meedoen om de prijzen ver, heel ver weg.

Reaal Dronten was tot nu een vereniging als Edon en Storica in het verleden. Het speelde nooit een rol van betekenis en was goed voor het oppoetsen van het doelsaldo. Deze tijden zijn, net als bij Edon en Storica, voorbij en staat er een heel jong en leuk voetballend team aan Reaal Dronten’s kant, met name voorin. De gemiddelde leeftijd van het team is begin twintig en kan dus nog jaren mee. Na de zege op Wilsum staat het “gewoon” 1e op de ranglijst en kan het met vertrouwen uitkijken naar de wedstrijden die gaan komen.

Reaal Dronten nam in het door scheidsrechter Petersen uit Hierden geleidde duel het voortouw de eerste 10 minuten en had in de 5e minuut al op voorsprong kunnen komen ware het niet dat Jurre Heldoorn de bal van de doellijn kon werken na een solo van Van Brakel van Reaal door de verdediging van Wilsum. Een waarschuwing waar weinig mee gedaan werd of kon worden zo bleek in de 10e minuut. Een voorzet van de rechtsbuiten van Reeal kon eenvoudig bij de 2e paal worden binnen gegleden. Wilsum kwam binnen 2 minuten weer op gelijke hoogte. Een goed aangesneden vrije trap van Johnny de Velde Harsenhorst werd snoeihard en goed in de hoek binnen gekopt door aanvoerder Jan van Spijker. Direct na de aftrap had Reaal de marge weer op een kunnen zetten maar redde keeper Ramon van de Wetering een een op een met een van de spitsen van Reaal. In de 15e minuut werd een cadeautje van Reaal gretig uit gepakt door Sonke de Velde. Hij pikte een foute terugspeelbal op en werkte deze via de paal achter de Reaal doelman. Wilsum stond op voorsprong maar had gezien het kansen verloop tot dan ook met 3-2 achter kunnen staan. Lang kon Wilsum niet genieten van deze voorsprong. Wederom was het Van Brakel die de Wilsum verdediging liet staan alsof deze er niet was en werkte in de 30e minuut de 2-2 achter Van de Wetering. Met deze stand werd de rust bereikt.

De tweede helft was in het begin voor Wilsum. Er werd “hoger gespeeld” waardoor het Reaal op eigenhelft kon vast zetten. Dit leidde in de 55e minuut tot een een op een van Sonke de Velde op de Reaal doelman die te gehaast ingeschoten bal betrekkelijk eenvoudig kon keren. Een van de grootste kansen van de wedsstrijd werd hierdoor om zeep geholpen door Wilsum en zou wellicht het team opbreken later in het duel. In de 58e minuut was het Gert Jan Sollie die voor Wilsum de op dat moment terechte voorsprong op het bord zette. Uit een corner van Henri van de Wetering werd de bal door Sollie goed in de verre hoek gekopt. Na de 2-3 kreeg Wilsum meerdere kansen het duel op slot te gooien door de 2-4 te maken wat niet gebeurde en Reaal in de wedstrijd hield zoals niet veel later zou blijken. Wilsum wisselde Dorgelo en Heldoorn voor Van de Wetering en Verheek en zette eea om in het elftal. Of het de omzettingen waren of de wissels bij Wilsum of de inbreng van nieuwe spelers door Reaal is iets voor Wilsum om te analyseren maar Reaal wist zich zelf weer in de wedstrijd te spelen vanaf de 75e minuut. Het kwam meer voor het doel van Wilsum en creëerde kansen en nam de onrust bij Wilsum, met name achterin, toe. Nadat in de 78e minuut een doelpunt van Reaal werd afgekeurd wegens buitenspel was het in de 83e minuut wel raak. Eenvoudig werd de achterste linie van Wilsum weer uitgespeeld en kon de voorgegeven bal worden in gegleden. Als Reaal de onrust rook welke er bij Wilsum was bleef het drukken en Wilsum achteruit duwen. Een overtreding linksvoor in de hoek in de 87e minuut leverde een vrijetrap op voor Reaal. De voorgezette bal werd half weggewerkt door keeper Van de Wetering maar kon deze niet klem krijgen. Uit de kluts hieruit volgend kon een Reaal speler de bal binnen frummelen en Wilsum wederom met een kater achterlatend. De 5 minuten bijgetrokken blessuretijd was niet voldoende voor Wilsum de stand gelijk te trekken en zag het zich met deze nederlaag afzakken naar de een na laatste plaats met alleen Noord Veluwe Boys onder zich.

Zaterdag 11 oktober wacht wederom een zware wedstrijd voor Wilsum. CSV’28 komt dan op bezoek in Wilsum op Sportpark De Wijde Blik. Dit duel zal om 14.30 aanvangen.

Opstelling Wilsum: Ramon van de Wetering, Machiel Kanis, John Veenstra, Johnny de Velde Harsenhorst, Erik Barneveld, Gert Jan Sollie, Jan van Spijker, Rene Dorgelo (70e Gerard Verheek), Jurre Heldoorn (75e Alwin van de Wetering), Henri van de Wetering, Sonke de Velde