Wilsum en ‘s-Heerenbroek delen de punten in de derby op Burendag

Heerenbroek 's 1

27 september 2014 14:30

Yildiz, T.

Een dag voor buren aandacht zaterdag 27 september voorafgaand en tijdens de derby Wilsum – ‘s-Heerenbroek. Voetbalvereniging v.v.Wilsum wilde afgelopen zaterdag buur en concurrent hartelijk en sportief ontvangen in Wilsum en had hiervoor de Buurtbus ingezet om spelers, begeleiding en supporters van ‘s-Heerenbroek naar Wilsum te brengen. Een geste die hartelijk werd ontvangen door ‘s-Heerenbroek en waar dan ook veel gebruik van werd gemaakt. Eenmaal aangekomen in Wilsum kon de jeugd zich uitleven op diverse springkussens nadat er een aantal vriendschappelijke wedstrijd gespeeld waren tussen F1 en E1 van beide verenigingen gevolgd door een penalty shoot-out. In de rust was deze eer en strijd weggelegd voor F2 en D1 van beide verenigingen. Een vriendschappelijke sfeer aldus op Sportpark De Wijde Blik waar veel supporters als ook pers op af was gekomen dit bijzonder als leuke programma rondom de derby Wilsum – ‘s-Heerenbroek vast te leggen.

Voorafgaand aan het duel werd aanvoerder Jan van Spijker gehuldigd door voorzitter Jan Marskamp van Wilsum met het spelen van zijn 500e officiële wedstrijd in Wilsum 1. Van Spijker kreeg een fraai ingelijst shirt van v.v.Wilsum aangeboden met de tekst “500x Passie & Strijd”.

De wedstrijd op zich was zoals veel derby’s, veel passie en strijd en matig voetbal van beide kanten. Het duel, welke onder leiding stond van scheidsrechter Yildiz, kende een nerveus en gespannen begin aan beide kanten met veel balverlies en rommelig voetbal. De eerste speldenprikken waren van Wilsum maar echt gevaarlijk deze niet. ‘s-Heerenbroek nam gaande weg de 1e helft het betere van het spel en creëerde een aantal mogelijkheden via Rietman en Kwakkel. Zonder noemenswaardig grote kansen voor beide teams viel de 0-1 als het ware uit de lucht. Een verdedigende actie van Erik Barneveld in de 16-meter werd als onrechtmatig beoordeeld door scheidsrechter Yildiz die de bal op de stip legde. Gert Kwakkel liet dit buitenkansje niet liggen en verschalkte keeper Van de Wetering van Wilsum gedecideerd. Met deze stand werd de rust bereikt.

Wilsum kwam anders de rust uit dan het het erin ging. De mouwen gingen verder omhoog en er werd met druk naar voren gespeeld. ‘s-Heerenbroek kwam in deze fase van de wedstrijd maar sporadisch van eigen helft af en het wachten was op de gelijkmaker. Deze viel in de 50e minuut en was van grote schoonheid. Een voorzet van rechts werd door Sonke de Velde “op zijn Van Bastens tegen Den Bosch” middels een omhaal achter de kansloze doelman Visscher van ‘s-Heerenbroek gewerkt. Wilsum bleef na deze gelijkmaker verder druk zetten op het doel van ‘s Heerenbroek en werd hiervoor beloond in de 55e minuut. Een voorzet vanaf links van Rene Dorgelo werd door Jurre Heldoorn uit de kluts met keeper Visscher binnen gewerkt. Hierna had Wilsum het duel kunnen en wellicht moeten beslissen. Dorgelo kon alleen afgaan op keeper Visscher en wist deze te passeren maar stuitte daarna op een terug gekomen verdediger van ‘s-Heerenbroek die de 3-1, en wellicht genadeklap voor ‘s-Heerenbroek, te voorkomen. Hierna nam het geloof bij ‘s-Heerenbroek weer toe en kroop het meer en meer uit de schulp op jacht naar de gelijkmaker. Een op een stapeling van foutjes en fouten in de Wilsum verdediging stond spits Penninkhof van ‘s-Heerenbroek toe de bal achter keeper Van de Wetering de schieten op zo’n 10 meter van het doel. Eerst gleed rechtsback Plette niet goed naar de bal om deze uit de 16-meter te schieten waardoor deze kon worden ingebracht door Rietman op Penninkhof. Deze kon met verdediger Veenstra van Wilsum in de rug aannemen en wegdraaien om in de draai Van de Wetering te verrassen.

Na de 2-2 waren er nog kansen over en weer het duel en de punten naar Wilsum dan wel ‘s-Heerenbroek te trekken maar vloeiden de krachten weg uit beide teams die van de eerste tot de laatste minuut gestreden hebben voor iedere bal en meter. Het slot akkoord was voor Wilsum. Invaller Machiel Kanis kon vrij aanleggen van 20 meter. De bal ging strak richting de kruising en menig Wilsum als ‘s-Heerenbroek supporter telde de treffer al maar was het doelman Visscher van ‘s-Heerenbroek die zijn redding van de dag had in deze slotfase en met een uiterste krachtsinspanning de bal uit de kruising te tikken. Een fraaie redding als laatste actie in een duel met veel passie, strijd en spanning, naast matig voetbal. Beide coaches als ook beide supporters groepen kon leven met de puntendeling op burendag. ‘s-Heerenbroek had wellicht het betere voetbal, Wilsum de meeste en grootste kansen.

Na afloop kropen de kinderen uit beide dorpen weer op de springkussen en schoven spelers en supporters van beide verenigingen bij elkaar aan de lange tafel om de wedstrijd mondeling na te spelen. Wederom een mooie promotie voor het voetbal afgelopen zaterdag in Wilsum opgezet en uitgevoerd door v.v.Wilsum met dank aan De Buurtbus en Supporters Vereniging v.v.Wilsum die het programma mogelijk maakten.

Zaterdag 4 oktober gaat Wilsum op bezoek bij de nummer 2 Reaal Dronten in Dronten. Aanvang van dit duel is 14.30.

Opstelling Wilsum: Ramon van de Wetering, Patrick Plette, John Veenstra, Johnny de Velde Harsenhorst, Erik Barneveld, Gert Jan Sollie, Jan van Spijker (80e Alwin van de Wetering), Jurre Heldoorn, Sonke de Velde (59e Wiljan van Zuthem), Rene Dorgelo, Henri van de Wetering (75e Machiel Kanis)