Wedstrijdverslag Zalk – Wilsum (2-1)

Zalk 1

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse C

20 september 2014 15:00

Karkdijk, G.J.

Zaterdag 20 september speelde sv Zalk een thuiswedstrijd tegen v.v. Wilsum. Doordat Wilsum het afgelopen seizoen degradeerde uit de 3e klassen en weer werd ingedeeld bij Zalk, stond deze derby, onder leiding van scheidsrechter G.J. Karkdijk uit Nijverdal, dus weer op programma. Als je normaal gesproken over een derby praat, dan verwacht je veel passie en strijd. En dat er natuurlijk alles uit de kast wordt gehaald om het de ander zo moeilijk mogelijk te maken. Echter van deze passie en strijd was in het begin niet veel zichtbaar.

Het was erg broeierig deze zaterdag en dat maakte het voetballen met die omstandigheden er niet gemakkelijker op. Of men daar nu last van had of niet, is niet duidelijk. Wel begon Zalk eigenlijk een beetje te slap aan de wedstrijd. Dat was min of meer al zichtbaar in de warming up. Daar vlogen de vonken er ook al niet van af en dat vertaalde zich natuurlijk door in de wedstrijd. Het was dan ook Wilsum wat vanaf het begin trachtte de wedstrijd naar zich toe te trekken en voerde de boventoon. Dat resulteerde al in de 4e minuut voor een goede kans van de bezoekers. Gelukkig stond het vizier nog niet op scherp en bleef Zalk voor een vroege achterstand behoed.

Zalk liep een beetje te zwemmen en probeerde met de lange bal naar oplossingen te zoeken. Wilsum werd hierdoor wat naar achteren gedrukt en er ontstonden zo wat mogelijkheden voor Zalk. In de 9e minuut kreeg Simon van Halm de bal op maat aangespeeld van Aart Schreuder en haalde van afstand uit. De keeper van Wilsum wist dit schot echter te pareren. Toch was het 5 minuten later wel raak. Tonko Kruize, die een goede wedstrijd speelde, onderschepte de bal en stak razendsnel het middenveld over. Speelde daarna Michel Hamer in op links, die een prima voorzet afleverde. Aart Schreuder kon door een goede loopactie tijdig bij de bal komen en kon al koppend de bal over de keeper van Wilsum krijgen en bracht hiermee de stand op 1 – 0.

Zalk probeerde direct door te drukken om zo de wedstrijd al vroeg in het slot te zetten. In de 19e minuut werd Michel diep gestuurd door Aart. Helaas kon hij er net niet bij, want anders had hij alleen voor de goal van Wilsum gekomen. Wilsum gooide er wat meer strijd in om het tij te keren. Dat lukte ze uiteindelijk aardig. Wel kreeg Aart Schreuder nog een prima kans om de score op te voren. De voorzet van Michel werd door hem rakelings naast geschoten. Ook Wilsum kreeg nog een paar aardige kansen, maar door goed keeperswerk van Jim van der Wijk bleef op dat moment een tegendoelpunt uit. Uiteindelijk moest hij toch zijn hoofd buigen in de 37e minuut. Bij Zalk werd niet goed uitverdedigd. Wilsum zette veel druk op die verdediging.

Via een enorme kluts belandde de bal plotseling voor de goal van Zalk. Jim was daardoor volledig uit positie en Wiljan van Zuthem kon heel eenvoudig te 1 – 1 aan laten tekenen. Het spel werd er daarna niet beter op en Wilsum kreeg voor rust nog een paar mogelijkheden. Deze werden niet benut waardoor de 1 – 1 ook de ruststand werd. Wilsum begon de 2e helft zoals het geëindigd was in de eerste helft. Zalk daarentegen had in de rust twee wissels toegepast. Carsten Esselink en Leroy Penninkhof werden gewisseld voor Sander Vinke en Stephan van Ommen. Dat leverde in eerste instantie nog geen beter voetbal op. Het bleef erg rommelig van beide kanten. Veel foutjes en miscommunicatie waren er de oorzaak van Zalk nog niet echt goed in de wedstrijd kwam. Wilsum rook daardoor zijn kans en probeerde de zaak bij Zalk nog verder ontregelen. In het veld kon met het tactisch niet goed omzetten. Er werd te veel ruimte weggeven, waardoor de middenvelders grote afstanden moesten overbruggen. Wilsum kon echter met de geboden ruimte niet goed omgaan.

In de 65e minuut kregen ze een erg goede mogelijkheid, maar door goed ingrijpen van Tonko Kruize en Jim van der Wijk veranderde de score nog niet. In de 70e minuut moest Georgie Huisman het veld verlaten met een kuitblessure en werd vervangen door Jurjen Hofstra. Posities achterin werden omgezet wat Ben Hofstra zeker ten goede kwam. Waar hij in het begin van de wedstrijd wat liep te zwerven, pakte hij nu goed op en vervulde een belangrijke verdedigende rol. Toch was het Zalk dat in de 76e minuut op voorsprong kwam. Door goed doorgaan van Aart Schreuder binnen de 16 meter, kreeg hij een afvallende bal in bezit. Vanaf de zijkant schoot hij de bal in de draai al liggend op het doel. De keeper van Wilsum kon de bal niet voldoende pareren en Sander Vinke was er als de kippen bij om de bal een meter voor het doel binnen te schieten.

Nu was het natuurlijk zaak de boel achterin gesloten te houden en zo de winst veilig te stellen. In de 80e minuut kwam een speler van Wilsum één op één te staan met Jim. Jim wachtte geduldig op de actie van deze speler en kon daardoor een goede redding verrichten. In de 86e minuut wisselde de trainer van Wilsum, Jan Stoffer, nog twee keer met de bedoeling er alsnog een gelijkspel uit te halen. Zij kregen nog wel twee mogelijkheden, maar konden die niet meer verzilveren. Zalk liet hiermee de derde overwinning op rij aantekenen, waar misschien een gelijkspel wel op zijn plaats was. Zalk staat met de volle winst uit drie wedstrijden nu alleen aan de leiding. (Bron: www.kampenonline.com)