Swift in blessuretijd naast Wilsum

Swift '64 1

6 september 2014 14:30

Blok, M.

Wilsum startte de competitie met een uitwedstrijd in Swifterbant tegen Swift. Wilsum had in de voorbereiding redelijk gepresteerd met overwinningen in alle oefenwedstrijden en in de beker tegen Kampen en beker nederlagen tegen Zwolsche Boy’s en IJVV. Swift kende een prima voorbereiding waarbij het in het bekerprogramma 2e en 3e Klassers SVL, ‘t Harde en Zwart-Wit achter zich wist te laten. Geen eenvoudige opgave voor het team van trainer Jan Stoffer uit Wilsum. Voorafgaand aan de wedstrijd, welke geleidt werd door scheidsrechter Blok, werd stil gestaan bij het overlijden van Jos Stokkelaar, 10 jaar lang de verzorger van Swift tot afgelopen seizoen.

Swift startte voortvarend en zette Wilsum vanaf de aftrap vast. Wilsum had zich hier op ingesteld maar had het in de eerste minuten lastig en wist weinig raadt met de bewegelijke aanvallers van Swift. Al in de eerste minuten kwam Swift gevaarlijk door, veelal via de zijkanten, en moest de uitstekende keepende Ramon van de Wetering een paar maal vol aan de bak zijn doel schoon te houden. In de 8e minuut was het toch Swift wat op 1-0 kwam. Wilsum probeerde de bal uit te verdedigen maar bezorgde deze via een eigenspeler bij Swift speler Verhoeven die Van de Wetering kansloos liet vanaf rand 16-meter en Wilsum al vroeg tegen een achterstand aan deed kijken. In deze fase was Swift heer en meester en kwam Wilsum niet in het spel voor en kon het zich enkel beperken tot tegenhouden. Dat aanvallen ook ruimte achterin met zich mee bracht werd Swift geheel onverwacht duidelijk in de 15e minuut. De eerste mogelijkheid dat Wilsum er uit kon komen wist het spits De Velde te bereiken op rechts die hoek 16-meter omringt door enkele Swift verdedigers met buitenkant rechts keeper Telgen van Swift wist te verrassen. Geheel tegen de verhouding in kwam Wilsum op 1-1. Swift leek niet veel geleerd te hebben van deze les en gaf 3 minuten later weer te veel ruimte weg achterin. De Velde werd door Johnny de Velde Harsenhorst de diepte ingestuurd uit een snel genomen vrije trap. De te snel uitgelopen Swift doelman Telgen werd eenvoudig uitgespeeld middels een lob die Wilsum op 1-2 zette om de wedstrijd, die volledig door Swift werd beheerst tot dat moment, in vier minuten een andere wending te geven. Swift bleef na deze doelpunten en achterstand het betere van het spel houden maar moest de tegenslagen verwerken en gaf Wilsum meer de gelegenheid in de wedstrijd te komen. Ondanks het betere veldspel en overwicht wist Wilsum met inzet en strijdt goed overeind te blijven en werd de rust bereikt met een 1-2 stand.

Na rust een zelfde beeld. Swift dat veelal via de zijkanten goed doorkwam en regelmatig gevaarlijk doorkwam middels goede voorzetten maar of doelman Van de Wetering van Wilsum trof of net te kort kwam in de afwerking. Wilsum bleef goed gegroepeerd voetballen waarbij de middenvelders veel werk moesten verzetten deze middag tegen de veel doorschuivende en bewegelijke spelers van Swift. Het zat Swift in deze fase niet mee met enkele ballen op de lat tussen de 55e en 70e minuut en begon het meer en meer tegen zich zelf te spelen. In de 82e minuut leek het doek gevallen voor Swift. Een door Heldoorn genomen corner voor Wilsum werd rand 16-meter verlengd door de ingevallen Sollie en van dichtbij binnen geschoten door Wiljam van Zuthem. Met 1-3 en nog een kleine 10 minuten te gaan leken de kansen verkeken voor Swift, echter voetbal blijft onvoorspelbaar zoals zou blijken. De krachten waren zichtbaar op bij Wilsum wat veel heeft moeten geven Swift op afstand te houden. In de 92e minuut was het een voorzet vanaf links die de aan de aandacht van Wilsum ontsnapte spits van Swift Roskam eenvoudig wist binnen te koppen, onhoudbaar voor Van de Wetering. In de 95e minuut was het wederom vanaf links een voorzet die gemist werd in de 16-meter en van dichtbij kon worden binnen gewerkt door dezelfde Roskam. Een deceptie voor Wilsum en opluchting aan Swift kant. Gezien het spelbeeld over de gehele wedstrijd genomen een meer dan terechte uitslag al zal dit aan Wilsum kant heel anders ervaren worden met het tegenkrijgen van twee doelpunten in blessuretijd.

Zaterdag 13 september speelt Wilsum om 14.30 thuis op Sportpark De Wijde Blik tegen Hattem. Wederom een zware wedstrijd voor het team van Stoffer. Hattem wist de eerste wedstrijd te winnen met 4-1 van WZC. Scheidsrechter is Dhr Pekaar.

Opstelling Wilsum: Ramon van de Wetering, Machiel Kanis, John Veenstra, Johnny de Velde Harsenhorst, Erik Barneveld (60e Gertjan Sollie), Jan van Spijker, Jurre Heldoorn, Henri van de Wetering, Wiljam van Zuthem (89e Bart Riezebos), Sonke de Velde (77e Harmen Siedsma)