Individuele fouten nekken Wilsum tegen BAS

8256CE
BIDDINGHUIZEN
tel. 0321-331943

Wilsum heeft de 10e nederlaag van het seizoen geleden. De oranjehemden kwamen in eerste instantie goed voor de dag in Biddinghuizen en kwamen via een fraaie treffer van Gert Jan Sollie op voorsprong: 0-1. Wie na 30 minuten spelen had voorspeld dat BAS alsnog met 4-1 zou winnen, zou voor gek worden verklaard, maar niets was minder waar. Na 2 fouten bij doelman Malanda kwam BAS nog voor rust op voorsprong en toen Patrick Plette na rust een strafschop veroorzaakte werd het zelfs 3-1. Na ruim een uur spelen kwam de thuisploeg zelfs nog op 4-1. Hier bleef het bij. Zo staat Wilsum weer met lege handen en wordt handhaving in de 4e klasse steeds moeilijker en onwaarschijnlijker.
Na de laatste, geflatteerde nederlaag tegen WZC speelde Wilsum tussendoor 2 oefenwedstrijden. Er werd zowel van Wijthmen (3-0) als HTC (1-0) gewonnen. Twee dik verdiende overwinningen waarin Wilsum liet zien beter te zijn dan ploegen uit de 5e klasse. Maar nu was het zaak om ook in de 4e klasse wedstrijden te gaan winnen. Dit moest met de volgende opstelling gebeuren: Teko Malanda, Patrick Plette, Noël Hofstede (C), Damian Snijders, Jelmer Sollie - Alwin vd Wetering, Patrick Bastiaan, Jurre Heldoorn, Daniël Niemeijer - Gert Jan Sollie, Melvin Hofstede. Op de bank namen Jesse Riezebos, Joram Riezebos, Marijn Mijnheer en Bart Schoonhoven plaats. Vanwege blessures en ziekte moest Wilsum onder andere Dennis Zwanepol en captain Rienk vd Wetering missen.
Op het grasveld van BAS kreeg Wilsum in de openingsfase de tijd om op te bouwen. De centrale verdedigers Hofstede en Snijders deden dit uitstekend en met name via de backs kon Wilsum verder voetballen. Dit lukte in de openingsfase prima, zonder echt gevaarlijk te worden. De thuisploeg loerde op balverlies bij Wilsum om van daaruit snel om te schakelen, maar dit wist Wilsum goed onder controle te houden. Zo kabbelde de wedstrijd voort en stond het plots 0-1. Na balverlies bij BAS kreeg Gert Jan Sollie de bal in zijn voeten geschoven. Sollie controleerde de bal, keek naar de goalie van BAS en met een geweldige lob schoot hij Wilsum op voorsrpong: 0-1. Tot dan toe was er niets aan de hand voor Wilsum en deze treffer zorgde voor nog meer optimisme bij de oranjehemden, vandaag in het blauw gestoken. Lang kon Wilsum echter niet genieten van de voorsprong. De thuisploeg kreeg een hoekschop te nemen, Teko Malanda stompte de bal half weg en hier kon BAS van profiteren: 1-1. Even later leverde een nieuwe hoekschop een nieuwe treffer op en stond BAS plots op 2-1. Nog voor rust wilde Wilsum op gelijke hoogte komen en werd men ook gevaarlijk. Een schot van Patrick Plette werd door de doelman over het doel getikt. De daarop volgende hoekschop van Jurre Heldoorn kwam op het hoofd van de kopsterke Noël Hofstede, maar zijn kopbal belandde in het zijnet. Zo stond het 2-1 bij rust voor de thuisploeg.
In de rust besprak men in de kleedkamer bij Wilsum dat een goed resultaat zeker mogelijk was. Wilsum speelde best aardig, alleen door 2 fouten stond men toch op achterstand. Zo lang het 2-1 bleef zou Wilsum echt wel kans maken op een goed resultaat, daar was men van overtuigd.
De supporters die nog in de kantine stonden om iets lekkers te halen, kwamen verbaasd naar het hoofdveld gelopen. BAS stond namelijk binnen de kortste keren al op 3-1. Ditmaal een individuele fout van Patrick Plette. Na een steekpass gleed Plette weg en probeerde hij middels een sliding dit nog te herstellen. Plette raakte echter niet de bal, maar wel de tegenstander en dus was een strafschop de enige juiste beslissing. De spits schoot binnen: 3-1 en wéér een individuele fout aan de kant van Wilsum. Na deze treffer was Wilsum ook even uit het veld geslagen. Er dreigde weer een nederlaag en weer door toedoen van Wilsum zelf. In de hoop het tij te keren kwamen Bart Schoonhoven in de ploeg voor Melvin Hofstede. Na lang blessureleed een positieve noot, want een fitte (en aanwezige) Schoonhoven is een echte versterking voor Wilsum. Met Schoonhoven in de ploeg werd Wilsum ook een aantal keer dreigend. Na een prima combinatie tussen Bart Schoonhoven en Gert Jan Sollie legde laatstgenoemde de bal terug op Jelmer Sollie, maar zijn inzet ging net naast. Aan de andere kant was het wel raak. Teko Malanda kon een schot van afstand niet onder controle krijgen: 4-1. De beslissing was een feit. In het restant van de wedstrijd kregen beide ploegen nog kansen, maar doelman Malanda hield met een fantastische treffer de spits van weer een treffer af en even later schoot de nummer 10 van BAS van dichtbij over. Aan de andere kant werd Wilsum ook nog gevaarlijk, maar schoten van Daniël Niemeijer, Gert Jan Sollie en Jurre Heldoorn leverden geen treffer op. In de absolute slotfase kwam Marijn Mijnheer nog in de ploeg voor de moe gestreden Noël Hofstede. In de laatste minuut leek Wilsum nog een kans op een eretreffer te krijgen, maar de assistent-scheidsrechter van BAS vlagde af wegens buitenspel, terwijl Heldoorn zo op de doelman af kon lopen. Al had het alleen de uitslag iets draaglijker kunnen maken natuurlijk, want ook vandaag wist Wilsum niet te winnen en ook vandaag gaven individuele fouten de doorslag.
Volgende week speelt Wilsum thuis tegen DSV. Deze ploeg is bezig met een goede opmars en staat inmiddels op de 4e plek in de 4e klasse B. Deze opmars is wel een halt toegeroepen door WZC Wapenveld, want de thuisploeg wist maar liefst met 5-0 te winnen. De ploeg uit Doornspijk wil zich volgende week ongetwijfeld revancheren in en tegen Wilsum. Voor de ploeg van Christiaan Akse is het hoog tijd om ook weer eens 3 punten te pakken om zo de laatste plaats over te dragen aan Elspeet en om zich weer terug te knokken in de strijd tegen degradatie. Graag tot dan!

Klik hier voor de foto's!