Wilsum onderuit tegen ESC

8081CG
ELBURG
tel. 0525-685901

Het lijkt een repeterend verhaal te worden voor Wilsum. Niet minder, en misschien wel beter zijn, dan de directe tegenstander en zelf kansen krijgen. Vervolgens door een fout op achterstand komen en dit niet meer weten om te buigen. Tegen SEH gebeurde dit, vorige week tegen Elspeet opnieuw en vandaag tegen ESC was het andermaal raak. Dat lijfsbehoud heel moeilijk gaat worden is duidelijk en dit werd vandaag nog moeilijker gemaakt door de nederlaag van Wilsum en de resultaten op de andere velden.
Wilsum startte vandaag als volgt: Teko Malanda, Patrick Plette, Damian Snijders, Marijn Mijnheer, Dennis Zwanepol - Patrick Bastiaan, Rienk vd Wetering (c), Jurre Heldoorn - Gert Jan Sollie, Melvin Hofstede, Daniël Niemeijer. Op de bank namen Jesse Riezebos, Noël Hofstede, Alwin vd Wetering, Tomas van der Weerd, Bart Schoonhoven en Marinjo Teterissa plaats.
Wilsum begon prima aan het duel tegen ESC. Eerder dit seizoen verloren de oranjehemden nipt met 0-1, maar men wist dat er wat te halen viel in Elburg. ESC zakte iets in en gaf druk op Wilsum wanneer de bal naar de backs werd gespeeld. Dit loste Wilsum vaak prima op door de balvaste spits Hofstede in te spelen om van daaruit verder te voetballen. Al in de openingsfase leverde dit een goede kans op voor Daniël Niemeijer, maar na een prima aanval kon de doelman zijn schot met rechts keren. Even later leek Wilsum een grotere mogelijkheid te krijgen. Na balverlies achterin bij ESC kon Jurre Heldoorn oprukken naar de doelman. De linksback, de enige verdediger in de buurt van Heldoorn, had een prima sliding in huis en veroverde de bal. De scheidsrechter, die verder prima floot, zag dit anders en constateerde een overtreding. Bij Wilsum dacht men aan aan doorgebroken speler, maar de arbiter trok slechts geel. De vrije trap van Rienk vd Wetering belandde in de muur. Vlak daarvoor moest Wilsum al noodgedwongen wisselen toen Damian Snijders zich moest laten vervangen door Noël Hofstede. Na een overtreding van Wilsum kreeg ook ESC een vrije trap rond het strafschopgebied te nemen. Deze inzet werd gekeerd door Teko Malanda en de rebound werd afgevlagd wegens buitenspel. Even later vlagde de assistent-scheidsrechter van ESC ook een bal af wegens buitenspel, niet voor het eerst en zeker niet voor het laatst vandaag, maar de prima leidende arbiter liet terecht doorspelen. Daniël Niemeijer ontsnapte, maar had te veel tijd nodig om daadwerkelijk gevaarlijk te worden. Zo leek Wilsum op het oog de bovenliggende partij, maar wist men niet veel kansen te creëren. Een euvel waar Wilsum al vaker tegen aan is gelopen dit seizoen. Dat de brilstand bij rust nog op het scorebord stond was dan ook niet verrassend.
Wat er in de thee van Wilsum zat in de rust is niet geheel duidelijk, maar de ploeg van trainer Christiaan Akse startte onthutsend zwak aan de tweede helft. Al direct vanaf de aftrap had ESC kunnen scoren na mistasten van Marijn Mijnheer, maar Teko Malanda redde bekwaam. Uit de ontstane hoekschop kreeg ESC weer een enorme kans, maar doelman Malanda redde wederom en de rebound werd uitstekend verdedigt door Dennis Zwanepol. Hierna ontstond weer meer een gelijkopgaande wedstrijd, maar na een uur spelen schoot Wilsum zich lelijk in de fouten. Na balverlies bij Rienk vd Wetering op het middenveld lag het open achterin bij Wilsum. De captain van ESC werd weggestuurd en nu rondde hij wel af: 1-0. Na deze treffer kwamen Bart Schoonhoven en Marinjo Teterissa in het veld voor Gert Jan Sollie en Daniël Niemeijer. Vlak na zijn invalbeurt leek Marinjo de gelijkmaker te produceren. Na een prima aanval van Wilsum volgde een voorzet van rechts van Rienk vd Wetering. Marinjo controleerde de bal, schoot de bal buiten bereik van de doelman in de korte hoek, maar zijn inzet ging op de paal. Een prima kans voor Wilsum op de gelijkmaker, maar, zoals zo vaak dit seizoen, zit het ook bepaald niet mee. In het laatste kwartier, met Alwin vd Wetering en Tomas van der Weerd in de ploeg voor Dennis Zwanepol en Patrick Bastiaan, ging Wilsum op jacht naar de gelijkmaker. Hierdoor gaf men wel meer ruimte weg en hier leek ESC van te profiteren, ware het niet dat een speler vanaf een meter of 5 naast schoot. Aan de andere kant werd Wilsum wel dreigend, maar niet echt gevaarlijk. In de absolute slotfase viel de beslissing. Na een scheidsrechtersbal reageerde Wilsum niet attent genoeg. Snelde de captain van ESC langs Alwin vd Wetering en werd zijn voorzet eenvoudig in het doel getikt door de spits: 2-0. Niet veel later floot de prima leidende arbiter voor het eindsignaal.
Wéér een nederlaag voor Wilsum en wéér zo'n nederlaag waarvan men vanuit Wilsums perspectief denkt: er had meer ingezeten vandaag! Het afdwingen van kansen blijft een probleem en helaas maakt Wilsum ook te vaak onnodige fouten, waardoor men het zichzelf wel heel lastig maakt. Met nog 7 wedstrijden te gaan en een afstand van 7 punten op de plekken voor nacompetitie is degradatie vandaag wederom een stap dichterbij gekomen. Toch mag het vertoonde spel Wilsum perspectief bieden. Volgende week is Wilsum vrij. Op zaterdag 6 april neemt men het in eigen huis op tegen Stroe. Graag tot dan!

KLIK HIER VOOR DE FOTO'S