Wilsum strijdend ten onder tegen SEH

SEH 1

4e klasse B

9 maart 2024 14:30

J.H.M. Huis in 't Veld

Sportpark De Eeuwlanden
Veldkampseweg 2
8181LN
HEERDE

Wilsum is er zaterdag andermaal niet in geslaagd om te winnen. De oranjehemden speelden een prima eerste half uur, waarin men de bovenliggende partij was. Na een fout van Marijn Mijnheer kwam de thuisploeg toch op voorsprong. Vlak na rust was Wilsum dichtbij de gelijkmaker, maar een schandalig gegeven strafschop betekende niet veel later 2-0. Toen SEH ook nog de 3-0 aantekende was de wedstrijd beslist en voorkwam de goalie van SEH met een puike redding ook nog een eretreffer.
Na de ruime nederlaag van vorige week tegen DSV switchte Wilsum vandaag weer naar een 4-3-3 systeem. Wilsum startte als volgt: Teko Malanda, Patrick Plette, Noël Hofstede, Marijn Mijnheer, Dennis Zwanepol - Patrick Bastiaan, Alwin vd Wetering, Rienk vd Wetering (c) - Gert Jan Sollie, Melvin Hofstede, Daniël Niemeijer. Op de ruim bezette bank namen Jesse Riezebos, Joram Riezebos, Jurre Heldoorn, Jelmer Sollie, Marinjo Teterissa en Damian Snijders plaats.
Nadat het geluid meermaals werd getest kon iets na half 3 de wedstrijd tussen SEH en Wilsum beginnen. De ploeg uit Heerde doet het tot nu toe uitstekend in de 4e klasse B en doet mee om het kampioenschap. Hoe anders is de situatie bij Wilsum. De ploeg van scheidend hoofdtrainer Christiaan Akse is rode lantaarndrager en degradatie ligt op de loer. Toch speelde Wilsum een prima eerste half uur. SEH liet Wilsum opbouwen en zette druk op het moment dat Wilsum de links- of rechtsback aanspeelde, maar Wilsum raakte hier niet van in paniek. De oranjehemden wisten de ruimte achter de defensie goed te benutten, met name via de snelle buitenspelers Sollie en Niemeijer. Met de balvaste Melvin Hofstede in de spits en Rienk vd Wetering als nummer 10 had Wilsum een licht overwicht zonder echt grote kansen te creëren. Ook SEH wist het eerste half uur nauwelijks gevaarlijk te worden. Het dichtst bij een treffer waren beide ploegen via een vrije trap, maar zowel de poging van SEH als van Daniël Niemeijer ging over. Na een half uur spelen stond het toch plots 1-0. Marijn Mijnheer ging in de fout toen hij wilde opbouwen, de rechtsbuiten ontfutselde hem de bal en schoot vervolgens beheerst raak: 1-0. Een enorme domper voor Wilsum, want men had het gevoel dat er zeker iets te halen viel tegen SEH. De ploeg uit Heerde beschikt met name over een uitstekende nummer 10 en snelle buitenspelers, maar dit had Wilsum goed onder controle. Door deze treffer was Wilsum wel even van slag. De oranjehemden zetten goed druk, maar liepen nu wat verder naar achter, waardoor SEH makkelijker ten aanval kon gaan. Maar ook nu gold dat dit weinig gevaar opleverde. Zo stond de 1-0 stand op het scorebord toen de arbiter voor het rustsignaal floot.
In de rust deelde Christiaan Akse de complimenten uit aan zijn manschappen. Wilsum was de betere ploeg in het eerste half uur en dat moest men zien door te zetten in het tweede bedrijf.
De thuisploeg begon fel aan het begin van de tweede helft. Men wilde zo snel mogelijk de marge verdubbelen, maar ondanks het stormachtige begin was het juist Wilsum dat heel dichtbij de gelijkmaker was. Na een prima actie van Daniël Niemeijer trok hij de bal terug. Met de volley van Alwin vd Wetering was niks mis, maar de redding van de goalie was uitstekend. Zo bleef het 1-0. Wat er enkele minuten later gebeurde zorgde voor de beslissing in de wedstrijd en hierbij vertolkte de scheidsrechter een negatieve hoofdrol. Na balverlies bij Wilsum schakelde de thuisploeg snel om. De rechtsbuiten trok de bal voor, maar Wilsum verdedigde prima. Plotseling klonk het fluitsignaal en wees de arbiter naar de stip. De scheidsrechter kon totaal niet zien wat er was gebeurd, maar hij zag een speler van SEH in het strafschopgebied liggen, de desbetreffende speler riep moord en brand en dus kende hij een strafschop toe. Echt een ongelofelijke beslissing, maar in de fase waarin Wilsum zit vallen dit soort beslissingen ook nog eens vaak in het nadeel van Wilsum uit. Dit cadeautje werd vervolgens uitgepakt: 2-0. Wegens (logische) aanmerkingen op de beslissing van de scheidsrechter kregen Rienk vd Wetering en Gert Jan Sollie ook nog geel. Na een uur spelen werd het ook nog 3-0. De linksbuiten werd in de diepte gestuurd, was net eerder bij de bal dan Marijn Mijnheer en Teko Malanda en wist met een gelukje af te ronden. Na deze treffer kwamen Jurre Heldoorn, Marinjo Teterissa en Jelmer Sollie in de ploeg voor Dennis Zwanpol, Alwin vd Wetering en Gert Jan Sollie. Even later viel Joram Riezebos nog in voor Alwin vd Wetering en kwam Damian Snijders nog in de ploeg voor Marijn Mijnheer. Vlak daarvoor was Marijn Mijnheer heel dichtbij de 3-1, maar had de goalie van SEH andermaal een prima redding in huis na een kopstoot van Mijnheer. De invallers, die stuk voor stuk prima invielen, zorgden voor nieuw elan bij Wilsum. Met name Joram Riezebos was met een aantal goede steekballen de aanstichter van een aantal gevaarlijke aanvallen van Wilsum. Ook gaf hij zelf eenmaal een prima voorzet op Jelmer Sollie, maar de inzet van Solllie ging net over. Gescoord werd er niet meer en zo eindigde het duel in 3-0.
Weer een nederlaag voor Wilsum, maar met name het vertoonde spel in het eerste bedrijf biedt wel perspectief. Daarnaast mag de schandalige beslissing van de arbiter niet onbenoemd blijven. Volgende week is het echt do or die voor Wilsum wanneer Wilsum het in eigen huis opneemt tegen Elspeet. Met 10 punten uit 17 duels heeft de ploeg uit Elspeet slechts een puntje meer dan Wilsum en dus zal er volgende week gewonnen moeten worden! Graag tot dan!

Klik hier voor de foto's!