Effectief Wijthmen bezorgt Wilsum nederlaag

Wijthmen 1

26 september 2020 14:30

Wilsum is er niet in geslaagd om de eerste driepunter te pakken in de 4e klasse D. In het eerste bedrijf, waarin Wilsum 5 grote kansen bij elkaar speelde en Wijthmen 1, zochten beide ploegen met een 1-0 stand de kleedkamers op. De tweede helft, die meer gelijk opging en waarin beide ploegen kansen kregen, wist Wijthmen wederom eenmaal te scoren, maar bij Wilsum werden wederom diverse kansen om zeep geholpen. Zo won Wijthmen dit duel met 2-0.

Na het doelpuntloze gelijkspel van vorige week tegen 't Harde zag hoofdtrainer Dick Schrijer geen noodzaak zijn elftal te wijzigen. Wilsum startte andermaal als volgt: Teko Malanda - Dennis Zwanepol, Marijn Mijnheer, Joeri Stuivenvolt, Jelmer Sollie - Patrick Bastiaan, Patrick Plette, Rienk vd Wetering (c) - Gert Jan Sollie, Bart Schoonhoven, Daniel Niemeijer. Jesse Riezebos, Robin Mijnheer, Jurre Heldoorn, Melvin Hofstede en Alwin vd Wetering namen plaats op de bank.

Wilsum startte vrij aardig aan het duel en liet in de beginfase de bal het werk doen. Dit leverde nog geen grote kansen op, maar gaf de oranjehemden wel vertrouwen. Het eerste opmerkelijke moment in deze wedstrijd was een vervelende botsing tussen de rechtsbuiten van Wijthmen en linksback Jelmer Sollie. Sollie kon de wedstrijd niet hervatten en moest met een schouderblessure het veld al vroeg verlaten. Robin Mijnheer was de vervanger van Sollie. Vlak na deze wissel kreeg Wilsum een fiks aantal kansen om op voorsprong te komen. Nadat Daniel goed werd vrijgespeeld in het strafschopgebied legde hij de bal terug op de instormende Plette, maar zijn inzet werd gepakt door de goalie. Even later combineerden Plette en Niemeijer aan de linkerkant. De voorzet van Niemeijer was uitstekend, maar belandde via een verdediger van Wijthmen op de lat. Een paar minuten later was het aan Rienk vd Wetering om de score te openen, maar 1 op 1 met de doelman miste hij. De rebound was ook niet besteed aan Patrick Plette. Zo kreeg Wilsum in een mum van tijd enorme kansen om op voorsprong te komen. Aan de andere kant gaf Wilsum niets weg. Het veldspel van Wilsum werd steeds minder, maar de ploeg kreeg nog wel genoeg kansen om op voorsprong te komen. Hoe je wel effectief met kansen omgaat toonde Wijthmen enkele minuten later. Na een lange bal van de doelman verlengde de spits de bal op de snelle rechtsbuiten van Wilsum. De achterhoede van de oranjehemden greep niet goed in en de rechtsbuiten schoot diagonaal binnen: 1-0. Geheel tegen de verhouding in, maar de vreugde was er niet minder om bij de thuisploeg. Met deze stand zochten beide ploegen de kleedkamers op.

In het tweede bedrijf startte Wilsum wederom wel aardig en liet men de bal weer goed rondgaan, maar hierna verzandde men veel te vaak in het gebruiken van de lange bal. In jacht op de gelijkmaker ging Wilsum steeds meer risico nemen en kreeg Wijthmen steeds meer ruimte om een gevaarlijke counter te plaatsen. Toch ontstonden er weinig kansen aan het begin van de tweede helft. Met nog 20 minuten te spelen kwam Jurre Heldoorn in de ploeg voor Patrick Plette. Een prachtig moment voor Heldoorn, die na anderhalf jaar zijn rentree maakte na een zware knieblessure. Even later kreeg Wilsum een enorme kans op de gelijkmaker. Een lange bal schoot over de verdediging van Wijthmen, Bart omspeelde de doelman en had de bal voor het intikken, maar hij treuzelde net te lang en zag de verdediger van Wijthmen alsnog ingrijpen. Zo bleef het 1-0. Even later ontsnapte Schoonhoven aan een rode kaart na een harde tackle. Aan de andere kant kreeg Wijthmen kansen op de beslissing. Eerst bokste Teko Malanda een voorzet weg, maar werd de rebound op doel geschoten door een middenvelder van de thuisploeg. Met een katachtige reflex behoedde Teko zijn ploeg voor een grotere achterstand. Even later werd een schot van richting veranderd en had Teko wederom een geweldige redding in huis. Met nog 10 minuten te spelen werd spits Melvin Hofstede in de ploeg gebracht voor Patrick Bastiaan. Even later stuurde Rienk met een mooie steekpass Melvin weg, maar werd deze pass met de hand tegengehouden. Wilsum kreeg een vrije trap te nemen rond de rand van de 16. De inzet van Rienk belandde via de muur op het hoofd van Niemeijer die raak kopte: 1-1! Maar de assistent-scheidsrechter van de thuisploeg stak de vlag in de lucht voor buitenspel. De arbiter, die zelf op één lijn stond met de defensie, ging hierin mee, terwijl dit absoluut geen buitenspel was. Zo werd Wilsum een glaszuiver doelpunt onthouden. Even later was men weer dichtbij de 1-1, maar ging een volley van Gert Jan Sollie over. Wilsum liet kansen liggen en in de absolute slotfase maakte Wijthmen de 2-0. De spits van de thuisploeg mocht te ver oprukken richting het strafschopgebied, kreeg de bal terug van de rechtsbuiten en tikte binnen: 2-0. Na 10 minuten (!) blessuretijd door veelvuldig tijdrekken aan de kant van de thuisploeg floot de arbiter voor het einde.

Wilsum speelde zeker niet goed, maar als de ploeg beter om was gegaan met de kansen dan had men de 3 punten absoluut meegenomen naar Wilsum. Een dure les dus voor de oranjehemden, maar het veldspel moet ook stukken beter. Volgende week neemt Wilsum het thuis op tegen Reaal Dronten. De Drontenaren tankten vertrouwen door thuis met 4-1 van CSV te winnen. Tot dan!