Benauwde eerste competitiezege Wilsum in en tegen Kampen

Kampen 1

21 september 2019 14:30

Wilsum is de competitie begonnen met 3 punten. Op bezoek bij vv Kampen gaven de oranjehemden een 0-2 voorsprong weg en liet het Kampen terugkomen tot 2-2. Na doelpunten van Gert Jan Sollie en Sander van der Sluis liep Wilsum uit tot 2-4 en ondanks dat Kampen nog 3-4 maakte, wist Wilsum de punten binnen te slepen. Een lekkere start van de competitie is dus een feit voor de ploeg van trainer Han Hanekamp.
Na diverse oefenwedstrijden en bekerwedstrijden stond vandaag dan de eerste competitiewedstrijd op het programma. Wilsum moest het in Kampen opnemen tegen de plaatselijke vv. Vorig seizoen wist Wilsum hier met 0-2 te winnen. Trainer Hanekamp koos voor de volgende basis: Chiel ten Hove - Dennis Zwanepol, Hidde de Kleine, Marijn Mijnheer en Robin Mijnheer - Alwin vd Wetering, Erik van Regteren en Patrick Plette - Gert Jan Sollie, Jos Holtland en Daniel Niemeijer. Reservedoelman Jesse Riezebos nam plaats op de bank, evenals Melvin Hofstede, Byco Hoff en Sander van der Sluis.
Aan het begin van de wedstrijd was Wilsum zoekende. De thuisploeg zette hoog druk en hier had Wilsum eerst moeite mee. Echt grote kansen vielen er niet te noteren bij beide doelen. Na 25 minuten spelen kantelde het duel in het voordeel van Wilsum. De oranjehemden konden steeds beter de vrije man vinden en waren dichtbij de openingstreffer, maar een vrije trap van Patrick Plette ging via de binnenkant van de paal net niet in het doel. Nog geen minuut later was het wel raak: Gert Jan Sollie benutte een strafschop na een overtreding op Daniel Niemeijer. Kampen had het moeilijk in deze fase en Wilsum werd steeds gevaarlijker, zonder te scoren. Tot vlak voor rust. Na een goede combinatie tussen Jos Holtand, Gert Jan Sollie, Alwin vd Wetering en Patrick Plette kon laatstgenoemde de bal langs de doelman tikken: 0-2. Met deze stand zochten beide ploegen de kleedkamer op.
In de rust gaf trainer Hanekamp aan dat Kampen aan het begin van de tweede helft vol de aanval zou zoeken in jacht op de aansluitingstreffer. Ook werden nog enkele situaties besproken waar Wilsum tijdens het eerste bedrijf niet goed mee om ging.
Wilsum was gewaarschuwd voor de aanvalsdrang van Kampen, maar moest aan het begin van de tweede helft toch al een tegentreffer incasseren. En eerlijk is eerlijk: een geweldige treffer! Chiel ten Hove kwam uit zijn doel om de bal weg te schieten. Hij raakte de bal niet goed, waardoor de linksback van Kampen de bal kon controleren. Die beproefde zijn geluk door van een meter of 40 de bal op doel te schieten. Deze wonderlijke poging verdween fraai in het doel: 1-2. Even later kwamen de Kampenaren op gelijke hoogte. Wilsum zette niet goed druk op de bal, de steekpass volgde en de spits rondde af: 2-2. De thuisploeg wilde door drukken om zo zelfs de 0-2 achterstand om te zetten in een voorsprong, maar dit plan mislukte. Wilsum kwam andermaal op voorsprong. Gert Jan Sollie knikte raak uit een hoekschop van Patrick Plette. Even later kwam Van der Sluis in de ploeg voor Niemeijer. Ook Robin Mijnheer ging naar de kant voor Byco Hoff. Van der Sluis stond amper in het veld of hij tekende voor de 2-4. Gert Jan Sollie verlengde de bal met zijn hoofd, Van der Sluis was niet meer af te stoppen en rondde bekwaam af: 2-4. Weer had Wilsum een marge van 2 doelpunten te pakken. Met nog 10 minuten te spelen verkleinde de thuisploeg de marge weer tot 1 doelpunt. Byco Hoff kon in eerste instantie een voorzet blokken, maar dit lukte in tweede instantie niet nog een keer. De spits stond vrij en knikte raak: 3-4. Kampen zette alles op alles om nog een punt te pakken en Wilsum kreeg kansen in de omschakeling, maar deze waren niet besteed aan Holtland, hij raakte de lat, en aan Plette en Hofstede, die net in de ploeg was gekomen voor Erik van Regteren, want hun inzetten verdwenen naast. Aan de andere kant kreeg Kampen een enorme kans op de gelijkmaker, maar Ten Hove wist redding te brengen. In de blessuretijd maakte Kampen alsnog de 4-4, maar deze werd terecht afgekeurd wegens buitenspel. Hierna klonk het eindsignaal.
Een benauwde zege voor Wilsum in en tegen Kampen. Er zullen nog veel dingen beter moeten, maar de competitie beginnen met een overwinning is natuurlijk een heerlijk gevoel. Volgende week neemt Wilsum het in eigen huis op tegen Wijthmen. Tot dan!