Wilsum raakt aansluiting met top kwijt

Hattem 2

Mannen zaterdag, 2, 4e klasse 08

9 november 2013 12:00

Na de onterechte nederlaag van vorige week tegen CSV kon Wilsum zich vandaag herstellen tegen laagvlieger Hattem. Waar de Wilsummers moesten winnen om de aansluiting met de top te halen, daar pakte de ploeg in de slotminuut een punt door een treffer van Michiel Uitslag. Gezien het spelniveau van de Wilsummers mag worden geconcludeerd dat Hattem meer had verdiend. Wilsum moet dus even pas op de plaats maken als het gaat om de bovenste plekken.

Met 14 man sterk vertrok Wilsum naar Hattem in de hoop om 3 punten te pakken tegen Hattem. De voorbereiding was prima; de warming-up liep prima en de shirts waren meegenomen! Een hele vooruitgang ten opzichte van de vorige uitwedstrijd. De ingrediënten voor een goed resultaat waren dus aanwezig. Maar een prima warming-up kreeg een dramatisch vervolg; Wilsum speelde dramatisch en had alle moeite met de laagvlieger uit Hattem. Wilsum startte met Ramon vd Wetering in de goal. Klaas-Jan de Groot, Henry de Groot, Marcel Barneveld en Johnny de Velde-Harsenhorst vormden de verdediging. Het middenveld bestond uit Michiel Uitslag, Robin Mijnheer, Arjen Boeve en Jelmer Sollie. Voorin moesten Bernard van der Kamp en Patrick Plette voor gevaar zorgen. In de eerste minuten leek er niets aan de hand voor Wilsum, ondanks dat de bal veel te snel lang werd gespeeld, was de ploeg dreigend. Jelmer Sollie kreeg een aardige mogelijkheid, maar zijn schot ging over. Vervolgens namen de gastheren het heft in handen en dook men vaak voor Ramon vd Wetering op. Ramon pareerde de inzetten uitstekend, gelukkig voor Wilsum haalde hij wel een uitstekend niveau. Hattem werd steeds sterker en dus paste Wilsum zich aan; het ging weer spelen in het vertrouwde 4-3-3 systeem. Maar ook deze wijziging bracht niet het gewenste effect; Hattem bleef vele malen sterker. Het was te danken aan onkunde en aan Ramon vd Wetering dat het bij de rust nog 0-0 was.

In de rust gaf trainer Ronald de Vogel aan dat het niveau van een zeer bedenkelijk niveau was. De spelers konden hier uiteraard alleen maar mee instemmen. Door Jony de Velde, Rik Mijnheer en Willem-Jan Meijerink in te brengen hoopte Ronald en met hem heel Wilsum het tij te keren. Zij vervingen Marcel Barneveld, Arjen Boeve en Michiel Uitslag. Wilsum moest veel meer rust in de bal houden en proberen via sterk positiespel de wedstrijd te doen kantelen.

Alle goede bedoelingen ten spijt, maar het liep niet. In een seizoen heb je vaak een wedstrijd waarin het bij niemand loopt, die wedstrijd heeft Wilsum in ieder geval al gehad dit seizoen. De supporters vroegen zich dan ook hardop af hoe het kon dat de Wilsumse formatie op een 3e plek stond op de ranglijst. En als je de stand op de ranglijst niet had geweten dan had je gedacht dat Wilsum zich in de onderste regionen bevond. Ook in het tweede bedrijf was Hattem een stuk sterker, maar Ramon vd Wetering keepte een uitstekend duel en behoedde Wilsum voor een achterstand. Het was wachten op de 1-0 en Wilsum hoopte op een bevlieging om toch op voorsprong te komen. Die bevlieging kwam er niet, de 1-0 wel. De spits van Hattem, die een sterk duel speelde, wist Ramon in een 1 tegen 1 duel te verschalken: 1-0. Dik en dik verdiend. Ronald greep in en bracht Michiel Uitslag voor Klaas-Jan de Groot. Even later kwam Arjen Boeve in het veld voor Patrick Plette. Diezelfde Arjen Boeve stond pas net in het veld toen hij kon uithalen op de rand van het strafschopgebied. Boeve haalde uit, zag hoe de doelman de verkeerde hoek inging en hoe hij Wilsum hoogstpersoonlijk op 1-1 bracht. Vreugde alom bij Wilsum. Was dit dan het signaal wat Wilsum nodig had om door te pakken? Het antwoord volgde enkele minuten later. Een combinatie in het strafschopgebied werd doeltreffend afgerond: 2-1. Een terechte nederlaag was aanstaande. Wilsum was nog heel dicht bij de gelijkmaker, maar een prima schot van Johnny belandde op de paal. Vervolgens kreeg Wilsum een hoekschop die getrapt werd door Jelmer Sollie. Zijn corner kwam laag voor het doel voor, Arjen Boeve miste nog, maar Michiel Uitslag kon wel het beslissende tikje geven: 2-2. Daarna floot de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd. Wilsum speelde een dramatisch duel en mag blij zijn met het punt. Complimenten mogen ook uitgaan naar Hattem, want die ploeg voetbalde wel een prima duel en had de 3 punten verdiend, maar deed zichzelf tekort door vele kansen te missen. Door het gelijkspel moet Wilsum afstand doen van de bovenste plekken. Maar Wilsum moet zich vooral gaan herpakken, want in de laatste 3 duels werden slechts 2 punten gepakt. Gezien het spelniveau van vandaag heeft Wilsum nog een hoop werk te verzetten. Aan de andere kant; die ene slechte wedstrijd in een seizoen is al gespeeld en leverde toch nog een punt op.

Volgende week speelt Wilsum de kraker thuis tegen IJVV. De ploeg uit IJsselmuiden staat iets onder Wilsum, maar heeft minder puntverlies dan de oranjehemden. Hopelijk kan Wilsum dan weer het gewenste niveau halen en de 3 punten pakken. Het kan in ieder geval niet minder gaan dan de wedstrijd tegen Hattem. Spelers en technische staf zijn getergd en samen gaan we op jacht naar de 3 punten. Tot op of langs het veld!