Wilsum knokt zich na achterstand terug tot gelijkspel tegen VSW

VSW 1

4e klasse E

4 februari 2023 15:00

T. Annink

Sportpark De Bosrand (Zwolle)
Bergweg 34 -43
8015RC
ZWOLLE
tel. 0529-497778

Wilsum is de hervatting van de competitie begonnen met een 2-2 gelijkspel tegen nummer laatst VSW. De oranjehemden speelden een zeer matige pot, kwamen op 2-0 achter en mochten van geluk spreken dat er nog een punt uit het vuur werd gesleept. Zo kent Wilsum een valse start van de tweede competitiehelft.
Na weken van voorbereiding moest het vandaag gebeuren. Wilsum, dat de eerste  competitiewedstrijd met 3-1 wist te winnen van VSW, wilde uiteraard de hervatting starten met 3 punten. 3 cruciale punten in de strijd om een plek in de top 6 om zo degradatie te ontlopen. Wilsum startte als volgt: Teko Malanda - Dennis Zwanepol, Patrick Plette, Noël Hofstede, Jelmer Sollie - Patrick Bastiaan, Alwin vd Wetering, Rienk vd Wetering (c) - Gert Jan Sollie, Bart Schoonhoven, Daniël Niemeijer. Patrick Goudbeek, Danny Beks, Melvin Hofstede, René Dorgelo en Joram Riezebos namen plaats op de bank.
Op voorhand leek Wilsum de favoriet tegen VSW, maar de laatste overwinning van de oranjehemden in Windesheim dateert alweer van het seizoen 2012-2013 toen er werd gewonnen met 1-3. Daarna volgden 2 nederlagen en 4 gelijke spelen.
Wilsum had het moeilijk in de beginfase van de wedstrijd. De thuisploeg startte erg fanatiek, schuwde de duels zeker niet en kreeg al vroeg in de wedstrijd een kans om op voorsprong te komen, maar nadat de buitenspeler de bal over doelman Malanda schoot, kon Patrick Plette nog redding brengen op de doellijn. Wilsum stelde daar in de beginfase weinig tegenover. De oranjehemden waren te onzorgvuldig aan de bal en hierdoor bleef de thuisploeg eenvoudig op de been. Grote kansen kregen de gastheren overigens ook niet. Na een half uur spelen werd de score toch geopend. Wilsum kreeg een hoekschop van de thuisploeg niet goed weg, waarna de bal weer werd ingebracht en de spits van dichtbij raak schoot: 1-0. Vervolgens kreeg de thuisploeg nog 2 enorme mogelijkheden om de voorsprong uit te breiden, maar eerst schoot de linksbuiten, na een vlotte combinatie, van heel dichtbij over. Vervolgens kopte een middenvelder de  bal van, voor zo ver mogelijk, nog dichterbij ook over. Wilsum werd eenmaal gevaarlijk na een sterke actie van Rienk vd Wetering, maar zijn voorzet kon niet tot doelpunt worden gepromoveerd. Dat de thuisploeg de kleedkamer op zocht met een 1-0 voorsprong was volkomen terecht te noemen.
In de rust legde trainer Akse uit hoe Wilsum beter om kon gaan met de ruimte die men kreeg tijdens de opbouw. Met goede startte Wilsum aan de tweede helft.
De oranjehemden leken beter in de wedstrijd te komen en kregen direct na rust een aardige mogelijkheid. Na een sterke dribbel van Bart Schoonhoven verdween zijn inzet net naast het doel van VSW. Het spel speelde zich wat meer af op de helft van VSW, maar behoudens de kans van Schoonhoven werd Wilsum niet veel gevaarlijker. Akse greep in en bracht René Dorgelo voor de beroerd spelende Patrick Plette. Even later werd Wilsum wederom gevaarlijk, maar een poging van Rienk vd Wetering ging net naast het doel van VSW. Bij deze actie raakte Van de Wetering geblesseerd en moest hij zich laten vervangen door Joram Riezebos. De thuisploeg loerde op de counter en kon enkele keren ook gevaarlijk counteren, maar dit werd dan niet goed uitgespeeld. Toch kwam de thuisploeg een kwartier voor tijd op een 2-0 voorsprong en leek de wedstrijd beslist. Doelman Malanda kon een vrije trap niet klemmen, waardoor de rebound een doelpunt opleverde: 2-0. Wilsum moest risico nemen en deed dit door Melvin Hofstede en Danny Beks te  brengen voor Jelmer Sollie en Noël Hofstede. Deze wissels sorteerden het gewenste effect! Na een prima hoekschop kopte Gert Jan Sollie de bal voor en kon Alwin vd Wetering van dichtbij binnen schieten: 2-1! Dit gaf de oranjehemden moet en niet veel later werd het zelfs al 2-2! Een voorzet vanaf links werd fraai binnen gekopt door Melvin Hofstede: 2-2 en nog een paar minuten te gaan. Het zou veel te veel van het goede zijn geweest als Wilsum de 3 punten nog mee zou nemen naar Wilsum. Dat er toch nog een punt uit het vuur werd gesleept is een knappe prestatie, ook al zou menig Wilsummer van tevoren alleen blij zijn geweest met 3 punten.
Door dit gelijke spel en de uitslagen elders is de afstand tussen Wilsum en de veilige 6e plek iets groter geworden. Reden voor paniek is er zeker nog niet, maar het vertoonde spel moet natuurlijk wel vele malen beter. Volgende week speelt Wilsum thuis tegen Kampen. Een wedstrijd die gewonnen moet worden! Tot dan!