Ruime, geflatteerde nederlaag Wilsum tegen Dieze West

8274BD
WILSUM
tel. 038-3557474

Wilsum is het seizoen begonnen met een nederlaag. In een wedstrijd waarin de oranjehemden lange tijd niet onderdeden voor de gasten uit Zwolle ging Dieze West met een 0-1 voorsprong de rust in. In het tweede bedrijf maakten de individuele kwaliteiten van de tegenstander het verschil. In de laatste minuten liepen de Zwollenaren nog uit van 0-3 naar 0-5. Zo staat er een ruime nederlaag op het scorebord, maar dit geeft het wedstrijdbeeld niet goed weer.
Na weken van voorbereiden stond vandaag de eerste competitiewedstrijd op het programma. Voor Wilsum was dit meteen een zware wedstrijd. Dieze West, door velen gezien als de grote titelkandidaat in de 4e klasse D, kwam op bezoek. Dick Schrijer koos voor de volgende namen: Teko Melanda - Noël Hofstede, Marijn Mijnheer, Jelle van Putten, René Dorgelo - Patrick Bastiaan, Rienk vd Wetering (c), Job Kragt - Gert Jan Sollie, Melvin Hofstede en Jelmer Sollie. Op de bank namen Alwin vd Wetering, Stef Schrijer, Patrick Plette, John Veenstra en Patrick Goudbeek plaats.
Wilsum begon goed aan de wedstrijd. Wilsum zakte wat verder in om zo Dieze West op eigen helft op te vangen. Dit deed Wilsum prima. De technisch vaardige spelers van Dieze West kwamen hierdoor vaak in het duel terecht en daarin was Wilsum duidelijk sterker. Aan de bal probeerde Wilsum van achteruit te voetballen en dit lukte alleraardigst. De eerste grote kans van de wedstrijd was voor Wilsum. Na balverlies bij Dieze schakelde Wilsum razendsnel om. Gert Jan Sollie werd in de diepte gestuurd. Sollie zag de doelman te ver voor het doel staan en van een meter of 35 schoot hij de bal over de doelman heen, maar helaas spatte de bal uiteen op de lat. Zo was Wilsum heel dichtbij de voorsprong. Na 20 minuten spelen moest Job Kragt zich noodgedwongen laten wisselen. Patrick Plette kwam voor hem in het veld. Na de grote kans voor Sollie was Wilsum nog tweemaal heel gevaarlijk. Rienk vd Wetering had 2 uitstekende hoekschoppen in huis, maar tot tweemaal toe kopte Melvin Hofstede de bal niet in, maar over het doel. De enige kans die Dieze West kreeg in het eerste bedrijf was meteen raak. Na een lange bal van achteruit controleerde een middenvelder de bal uitstekend op de borst, zijn steekbal was uitstekend. Teko Melanda kwam nog wel uit, maar was te laat bij de bal. Vervolgens werd de bal in het lege doel getikt: 0-1. Dit was ook de ruststand.
In de rust was iedereen het bij Wilsum met elkaar eens: de achterstand stond dan wel op het bord, maar Wilsum deed zeker niet onder voor Dieze West en had zelf ook al moeten scoren. Wanneer Wilsum dit niveau vast kon houden dan zou men zeker nog in staat zijn om een mooi resultaat te pakken.
Ook aan het begin van de tweede helft deed Wilsum goed mee met Dieze West. De thuisploeg bleef wat verder inzakken en dit ging prima. Ook nu hadden de Zwollenaren veelvuldig de bal, maar men werd nauwelijks gevaarlijk. Ook Wilsum kreeg weinig mogelijkheden aan het begin van de tweede helft. Uiteindelijk gaven de individuele kwaliteiten van de gasten de doorslag. Dit bleek wel na ruim een uur spelen. Na een snelle combinatie rond het strafschopgebied werd de spits vrijgespeeld en hij tikte simpel binnen: 0-2. De mooiste goal van de middag volgde 10 minuten voor tijd. Waar Gert Jan Sollie in de eerste helft de lat raakte na een schot van afstand over de doelman, daar schoot een speler van Dieze West de bal vanaf een meter of 40 over Teko Melanda heen en wel het doel in: 0-3. De beslissing was daar. Dick Schrijer greep in en bracht Alwin vd Wetering in het veld voor Jelmer Sollie. Even later kwamen Stef Schrijer en John Veenstra nog in de ploeg voor René Dorgelo en Melvin Hofstede. Wat Wilsum zich wel kan verwijten is dat men nog 2 onnodige tegentreffers incasseerde in de laatste minuten. Beide invallers wisten te scoren. Eerst was het de beurt aan de rechtsbuiten die hard binnenschoot. Een paar minuten later kopte de ingevallen rechtsback, na matig verdedigen, in. Tussen de 0-4 en 0-5 kreeg Wilsum nog een enorme kans op de eretreffer. Patrick Bastiaan had een heerlijke steekbal in huis voor Patrick Plette. Maar de inzet van Plette werd gekeerd door de goalie. Na een minuut blessuretijd blies de scheidsrechter voor het laatst op de fluit. Op het scorebord staat een ruime nederlaag, maar dit doet geen recht aan het wedstrijdbeeld. Wilsum deed grote delen niet onder voor Dieze West en kreeg zelf ook een aantal goede mogelijkheden om te scoren. De gasten gingen een stuk effectiever met de kansen om en maakten zo het verschil.
Ondanks de nederlaag kan Wilsum toch met vertrouwen kijken naar de volgende wedstrijd. Dan speelt Wilsum tegen VHK. Het is aan de oranjehemden om de eerste competitienederlaag te vergeten en volgende week 3 punten te pakken. Tot dan!